Abstrakt
This paper deals mainly with the problem of semantic anomalies and their role in generative grammar. Once the issue was raised, the solutions brought about by authors varied among them considerably. As far as generative grammar is a formal theory, it cannot handle the anomalous uteerances with recourse to metaphor. Instead, two main approaches were proposed. The first one originates from a semantic theory set forth by Katz and Fodor and has been adopted by Chomsky and his followers. Its focus is laid on formal properties and technical aspects of the anomalies, without trying to explore their nature and their origin. The other one, argued for by the supporters of generative semantics, has resorted to extra-linguistic context and to one’s personal beliefs and utterances. Neither Chomsky’s theory nor GS’s theory are able to cope adequately with the problem, because its nature is strongly elusive to formal rules and its analysis can receive only several ad hoc solutions.
Bibliografia
Apresjan J. (1966), Analyse distribulionnelle des significations et champs sémantiques structurés, Langages 1, pp. 44-74.
Bach E., Harms R.T. eds (1968), Universals in Linguistic Theory, Holt, Rinehart and Winston, Inc., New York.
Berrendonner A. (1995), Redoublement actancielet nominalisations, Scolia 5, pp. 215-244.
Butters R.R. (1970), On the interpretation of „deviant utterances’’, Journal of Linguistics 6 (1), Cambridge University Press, London, pp. 105-110.
Carnap R. (1964), Foundations of Logic and Mathematics, Fodor J. A., Katz J.J., eds, pp. 419-436.
Chomsky N. (1955), Logical Syntax and Semantics: Their Linguistic Redevance, Language 31 (1), The Linguistic Society of America, Baltimore, pp. 36-45.
Chomsky N. (1957), Syntactic Structures, Mouton, The Hague.
Chomsky N. (1965), Aspects of the Theory of Synatx, MIT Press, Cambridge, Ma ssachusetts.
Chomsky N. (1972), Studies on Semantics in Generative Grammar, Mouton, the Hague.
Fodor J.A., Katz J.J. eds (1964), The Structure of Language. Readings in the Philosophy of Language, Prentice-Hall, Engle wood Cliffs, New Je rsey.
Fromkin V.A. (1971), The Non-Anomalous Nature of Anomalou s Utterances, Language 47 (1), pp. 27-52.
Giry-Schneider J. (1994), Sélection et sémantique: problème set modèles, Langages 115, pp. 5-14.
Jackendoff R. (1972), Semantic Interpretation in Generative Grammar, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Katz J.J., Fodor J.A. (1964), The Structure of a Semantic Theory, (in:) Fodor J.A ., Katz J.J., eds, pp. 479-518.
Katz J.J., Postal P.M. (1964), An Integrated Theory of Linguistic Description, MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
Lakoff G. (1971), Presupposition and Relative Well-Formedness, (in:) Steinberg D.D., Jakobovits L.A., eds., pp. 329-340.
Lyons J. (1989), Semantyka (trad. Weinsberg A.), vol. 1, PWN, Warszawa .
Masłowski J., Mitarski J. (1967), Niektóre zagadnienia schiz.ofaz.ji, Psychiatria Polska 1, pp. 103-108.
McCawley J.D. (1968), The Role of Semantics in a Grammar, (in:) Bach E., Harms R.T., eds., pp. 86-169.
McCawley J.D. (1971), Where do noun phrases come from? (in:) Steinberg D.D., Jakobov its L.A., eds., pp. 217-231.
Steinberg D.D., Jakobovits L.A., eds (1971), Semantics. Aninterd is ciplinary readerin philosophy, linguistic sand psychology, Cambridge University Press, Cambridge.
Todorov T. (1966), Les anomalies sémantiques, Langages 1, Larousse, Paris, pp. 100-123.
Weinreich U. (1972), Explorations in Semantic Theory, Mouton, The Hague.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).