Abstrakt
Even though absurd humour and surreal scenes are at first sight the characteristic elements of Eric Chevillard’s style, it is an oversimplification to consider his novels as mere literary jokes. The appeal of this literature stems from the light and witty manner in which it transforms outdated novelistic conventions, deconstructs classic narrative strategies and refuses to fulfill the reader’s expectations. This article seeks to analyse minimal narration, an unusual mode of writing for Chevillard, in Oreille rouge: just like narrative excess, typical of his other works, it results in dematerialisation of the plot and redefinition of the novelistic structure.
Bibliografia
Audet, R. (2006). La narrativité est affaire d’événement In R. Audet et al. (Eds.), Jeux et enjeux de la narrativité dans les pratiques contemporaines. Arts visuels, cinéma, littérature, Paris : Dis Voir, p. 7-35.
Audet, R. (2008). Éric Chevillard et l’écriture du déplacement : pour une narrativité pragmatique In A. Mura-Brunel (Ed.), Chevillard, Echenoz. Filiations insolites, Amsterdam – New York : Rodopi, p. 105-116.
Bakhtine, M. (1982): L’oeuvre de François Rabelais et la culture populaire au Moyen Âge et sous la Renaissance. Paris: Gallimard.
Bessard-Banquy, O. (2003): Le roman ludique. Paris : Presses Universitaires du Septentrion.
Blanckeman, B. (2002): Les fictions singulières. Étude sur le roman contemporain. Paris: Prétexte Éditeur.
Chevillard, É. (2001). Écrire pour contre-attaquer (entretien avec Olivier Bessard-Banquy), Europe, nº 868-869 En ligne http://www.eric-chevillard.net/e_ecrirepourcontreattaquer.php (consulté le 27 mai 2013).
Chevillard, É. (2005). Oreille rouge. Paris: Les Éditions de Minuit.
Combe, D. (1990): – ‘La marquise sortit à cinq heures…’ – Essai de définition linguistique du récit In Le français moderne, 3-4, 155-166.
Genette, G. (1969): Figures II, Paris: Le Seuil.
Greimas, A. J. (1966): Sémantique structurale : recherche et méthode. Paris : Larousse.
Jérusalem, Ch. (2004): La rose des vents : cartographie des écritures de Minuit In B. Blanckeman, J.-Ch. Millois (Eds.), Le roman français aujourd’hui. Transformations, perceptions, mythologies, Paris : Prétexte Éditeur, p. 53-77.
Jourde, P. (1993): Les Petits Mondes à l’envers d’Éric Chevillard. La Nouvelle Revue Française, no 486-487, 204-217.
Revaz, F. (2009): Introduction à la narratologie. Bruxelles: De Boeck – Duculot.
Ricoeur, P. (1984): Temps et récit, tome II. Paris : Le Seuil.
Ricoeur, P. (1985): Réponse In D. Carr, Ch. Taylor, P. Ricoeur (Eds.) Table ronde / Round Table. Temps et récit, volume I, Revue de l’Université d’Ottawa, 55, 301-322.
Tadié, J.-Y. (1996): Le Roman d’aventures. Paris : Quadrige/PUF.
Tomachevski, B. (1965): Thématique In : T. Todorov (Ed.), Théorie de la littérature, Paris : Le Seuil, p. 263-307.
Wagner, F. (2001): Retours, tours et détours du récit. Aspects de la transmission narrative dans quelques romans français contemporains, Poétique, 165, 3-20.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).