Abstrakt
The aim of the article is to provide a reading of Gilles Rozier’s novels in the context of the phenomenon of Jewish postmemory (Hirsch), which in recent literature acquires a new dimension. The texts selected for disscussion exemplify the return to narrative and to the subject in contemporary novel and signal a new approach to postmemory employed by the third generation of survivors, participants of the Jewish revival. In Rozier’s novels, and in texts by other contemporary writers (e.g., Daniel Mendelsohn in the USA or Piotr Paziński in Poland), while the memory of WWII does not disappear, the focus most often falls on the narrative of Jewish life before and after the Holocaust. Postmemory exists in those texts in the form of the transmission of the word, repossession of the language of ancestors, cultural continuity rather than silence and separation, which characterised the output of earlier generations of writers (such as, for example, Georges Perec).
Bibliografia
Benbassa, E. (2003): Écrivains juifs d’aujourd’hui. Table ronde animée par Esther Benbassa avec Colette Fellous, Brigitte Perskine, Henri Raczymow et Gilles Rozier In J. C. Attias, P. Gisel (Ed.), De la Bible à la littérature, Genève: Éditions Labor et Fides, p. 267-280.
Dayan-Rosenman, A. (2002): Héritiers d’un désastre sans mots. Revue d’histoire de la Shoah. Le monde juif, 176, p. 147-166.
Ertel, R. (1989): Khaliastra et la modernité européenne, La Bande (Khaliastra) Revue littéraire Varsovie – Paris, Paris: Lachenal et Ritter, p. 263-306.
Hirsch, M. (2002): Family Frames. Photography Narrative and Postmemory. Cambridge: Harvard University Press.
Kwaterko, J. (2008): L’expérience judéo-européenne dans le roman migrant au Québec In R. Jarzębowska-Sadkowska (Ed.), Le Québec littéraire : lectures plurielles, Toruń : Wydawnictwo Naukowe UMK, p. 15-24.
Perec, G. (1995): Ellis Island. Paris: P.O.L.
Raczymow, H. (1986): La mémoire trouée. Pardès, 3, p. 177-182.
Robin, R. (1984): L’amour du yiddish. Écriture juive et sentiment de la langue (1830-1930). Paris : Éditions du Sorbier.
Robin, R. (1993): Le Deuil de l’origine. Une langue en trop, la langue en moins. Saint-Denis: Presses Universitaires de Vincennes.
Robin, R. (2003): La mémoire saturée. Paris : Stock.
Rozier, G. (1999): Moyshe Broderzon: un écrivain yiddish d’avant-garde, Paris: Presses Universitaires de Vincennes.
Rozier, G. (1999): Par-delà les monts obscurs. Paris: Denoël.
Rozier, G. (2001): Moïse fiction. Paris: Denoël.
Rozier, G. (2003): Un amour sans résistance. Paris: Denoël.
Rozier, G. (2005): Fugue à Leipzig. D’un voyage en Allemagne. Paris: Denoël.
Rozier, G. (2005): La Promesse d’Oslo. Paris : Denoël.
Rozier, G. (2008): Projections privées. Paris : Denoël.
Rozier, G. (2011): D’un pays sans amour. Paris: Grasset.
Szymaniak, K. (2010): Gilgulim/Metamorfozy – rozmowa z Gilles’em Rozier, Cwiszn, 1-2, p. 14-15.
Vercors (1942): Le Silence de la mer. Paris: Éditions de Minuit.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).