Abstrakt
Fictional autobiographies of a Belgian writer, Véronique Bergen, describing fates of outstanding characters albeit marginalised by history (Kaspar Hauser, Ludwig II of Bavaria, Ulrike Meinhof), may be interpreted as a metaphor of a contemporary man’s fate, a man caught, often against his will, in a course of political or social events. The characters described here adopt an active resistance stand against life, the stand defi ned by Bergen in her essay Résistances philosophiques, and manifested by striving to create one’s own, coherent world and a new language. In her reference to G. Deleuze, the author states that the said resistance is not only an act of existence but, also, an act of creation while creation of a new language involves, mainly, building of one’s own “I’. Identity of an individual is entangled within identity of a creator while reflection on language – with reflection on artistic medium.
Bibliografia
Augé, M. (1992): Non-lieux. Introduction à une anthropologie de la surmodernité. Paris: Seuil.
Bergen, V. (2006): Kaspar Hauser ou la phrase préférée du vent. Paris: Denoël.
Bergen, V. (2008): Fleuve de cendres. Paris: Denoël.
Bergen, V. (2009): Résistances philosophiques. Paris: PUF.
Bergen, V. (2010): Palimpsestes. Amay : L’Arbre à paroles.
Bergen, V. (2011): Aujourd’hui la révolution. Fragments d’Ulrike M. Villeurbanne: Golias.
Bergen, V. (2011): Requiem pour le roi. Mémoires de Louis II de Bavière. Bruxelles: La Muette.
Deleuze, G. (1988): Le Pli. Leibniz et le baroque. Paris: Editions Minuit.
Gefen, A. (2012): Au pluriel du singulier : la fiction biographique, Critique, 781/782, en ligne, http://www.cairn.info/revue-critique-2012-6-page-565.htm (consulté le 13 mai 2013).
Maffesoli, M. (2011): Tribalisme postmoderne, Sociétés, 112, en ligne. DOI : http://dx.doi.org/10.3917/soc.112.0007 (consulté le 13 mai 2013).
Rimbaud, A. (1983): OEuvres. Paris: Garnier.
Touret, M. (dir.) (2008): Histoire de la littérature française du XXe siècle. Tome II – après 1940. Rennes: Presses universitaires de Rennes.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).