Abstrakt
In the last few years, the Deutsche Bank was facing difficulties which were regularly conceptualised by the international media. The aim of this paper is to study the meaning of the crisis and the role of the Deutsche Bank in the financial turmoil during the “discursive moment” initiated on February 8, 2016, as it was built by the French and Polish general press. On the basis of several articles published in six daily newspapers, we undertake a semantic analysis of nominal noun phrases referring to the current situation, and of the preferential discursive functioning of the chrematonyme Deutsche Bank.
Bibliografia
Amossy, R. (2000). L’argumentation dans le discours. Discours politique, littérature d’idées, fiction. Paris : Nathan Université.
Authier-Revuz, J. (1984). Hétérogénéité(s) énonciative(s). Langages, 19/73, pp. 98-111.
Calabrese-Steimberg, L. (2009). Nom propre et dénomination événementielle : quelles différences en langue et en discours ? Corela, 7/1. Retrieved from https://corela.revues.org/173 (consulté le 19 septembre 2016).
Calabrese-Steimberg, L. (2010). Le réemploi de dénominations d’évènements dans la construction d’évènements prototypiques. Communications du Ive Ci-dit. Retrieved from http://revel.unice.fr/symposia/cidit/indexhtml?id=398 (consulté le 26 septembre 2016).
Charaudeau, P. (2007). De l’argumentation entre les visées d’influence de la situation de communication. In Argumentation, Manipulation, Persuasion, Paris : L’Harmattan. Retrieved from http://www.patrick-charaudeau.com/De-l-argumentation-entre-les.html (consulté le 1 septembre 2017).
Cuet, Ch. (2011). « Apprendre » : Métaphores spatiales et variations interculturelles. Signes, Discours et Sociétés, 7. Retrieved from http://www.revue-signes.info/document.php?id=2364 (consulté le 20 mai 2017).
Dymytrova, V. (2013). La construction sémio-discursive de l’émotion dans la presse écrite. In B. Vacher, Ch. Le Moënne, A. Kiyindou, Communication et débat public : les réseaux numériques au service de la démocratie ?, Paris : L’Harmattan, pp. 203 211. Retrieved from https://halshs.archivesouvertes.fr/halshs-00911121/document (consulté le 20 mai 2017).
Hiskey, D. (2013). Where the Terms “Bull” and “Bear” Market come from. Business Insider. Retrieved from http://www.businessinsider.com/where-bull-and-bear-market-came-from-2013-4?IR=T (consulté le 20 mai 2017).
Kleiber, G. (1997). Sens, référence et existence : que faire de l’extra-linguistique ? Langages, 127, pp. 9-37. Retrieved from http://www.persee.fr/doc/lgge_0458-726x_1997_num_31_127_2123 (consulté le 20 octobre 2016).
Moirand, S. (2007). Les discours de la presse quotidienne. Observer, analyser, comprendre. Paris : Presses Universitaires de France.
Mortureux, M.-F. (1993). Paradigmes désignationnels. Semen, 8. Retrieved from https://semen.revues.org/4132 (consulté le 7 mars 2017).
Sarkis, J.-G. (1999). La notion de grand événement. Paris : Les Éditions du Cerf.
Veniard, M. (2009). La dénomination propre la guerre d’Afghanistan en discours : une interaction entre sens et référence. Les Carnets du Cediscor, 11. Retrieved from http://cediscor.revues.org/7532009 (consulté le 29 mai 2017).
Veniard, M. (2013). La nomination des événements dans la presse. Essai de sémantique discursive. Besançon : Presses Universitaires de Franche-Comté.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).