Abstrakt
The aim of the article is to describe some semantic and argumentative mechanisms of Internet discourse processes whose role is to objectify the subjective evaluative judgments contained in the text so as to impose them as conforming to the socially accepted norm. The analyses are based on examples from French news websites available on the Internet.
Bibliografia
Amossy, R. (2000). L’argumentation dans le discours. Paris : Nathan.
Arrivé, M. (1973). Pour une théorie des textes polyisotopiques. Langages, 31, pp. 53-63. DOI: 10.3406/lgge.1973.2235.
Benveniste, E. (1966). Problèmes de linguistique générale. Paris : Gallimard.
Berrendonner, A. (1976). De quelques aspects logiques de l’isotopie. Linguistique et sémiologie, 1, pp. 117-135.
Coseriu, E. (1967). Teoría de lenguaje y lingüística general : cinco estudios. Madrid : Gredos.
Coseriu, E. (2001). L’homme et son langage. Louvain-Paris : Peeters.
Greimas, A. J. (1966). Sémantique structurale. Paris : Larousse.
Groupe μ (1990). Rhétorique de la poésie. Paris : Seuil.
Hjelmslev, L. (1971). Essais linguistiques. Paris : Minuit.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1976). Problématique de l’isotopie. Linguistique et sémiologie, 1, pp. 11-33.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1979). De la sémantique lexicale à la sémantique de l’énonciation. Lille : Service de reproduction des thèses.
Kerbrat-Orecchioni, C. (1980). L’énonciation. De la subjectivité dans le langage. Paris : Armand Colin.
Paveau, M.-A. (2006). Les prédiscours. Sens, mémoire, cognition. Paris : Sorbonne.
Plantin, Ch. (2002). Doxa. In P. Charaudeau, D. Maingueneau, Dictionnaire de l’analyse du discours (pp. 197-198). Paris : Seuil.
Pottier, B. (1974). Linguistique générale. Théorie et description. Paris : Klincksieck.
Rastier, F. (1985). L’isotopie sémantique, du mot au texte. Thèse de Doctorat d’État. Paris : Université de Paris IV.
Rastier, F. (1987). Sémantique interprétative. Paris : PUF.
Rastier, F. (1998). Le problème épistémologique du contexte et le statut d’interprétation dans les sciences du langage. Langages, 129, pp. 97-111. DOI : 10.3406/lgge.1998.2149.
Rastier, F. (2001). Arts et sciences du texte. Paris : PUF.
Rastier, F. (2008). Conditions d’une linguistique des normes. Texto !, XVIII, 3. Retrieved from http://www.revue-texto.net/docannexe/file/1612/rastier_normes.pdf (consulté le 02.09.2017).
Saussure, F. de (1916 [éd. crit. 1972]). Cours de linguistique générale. Paris : Payot.
Wołowska, K. (2014). Le sens absent. Approche microstructurale et interprétative du virtuel sémantique. Frankfurt : Peter Lang.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).