Abstrakt
Claude Bernard’s use of the metaphor of the “living machine” in his writings may seem surprising, since the theorist of experimental medicine is usually known for his disciplined stylistic and scientific rigor. An examination of the different occurrences of the word “machine” in a representative corpus of Claude Bernard’s writings shows that this phrase, which has a long history, allows for the identification of different scientific degrees in the physiologist’s work. This metaphor, which is also a thought pattern, emerges with the Introduction to the Study of experimental Medicine in 1865; its use indicates that some texts or textual zones are less scientific than they are philosophical or generalist.
Bibliografia
Baratay, É. (1986). L’Église et la théorie de l’animal-machine aux XVIIe-XVIIIe siècles. Institut de France (pp. 3-9). URL : https://hal.archives-ouvertes.fr/halshs-00624438/document
Bernard, C. (1853). 1ouvelle fonction du foie considéré comme organe producteur de matière sucrée chez l’homme et les animaux. Paris : Martinet.
Bernard, C. (1854). Recherches expérimentales sur le grand sympathique. Paris : E. Thunot.
Bernard, C. (1854-1855). Leçons de physiologie expérimentale appliquée à la médecine. Paris : Baillière.
Bernard, C. (1857). Leçons sur les effets des substances toxiques et médicamenteuses. Paris : Baillière.
Bernard, C. (1866). Leçons sur les propriétés des tissus vivants. Paris : Baillière.
Bernard, C. (1867). Rapport sur les progrès et la marche de la physiologie générale en France. Paris : Imprimerie impériale.
Bernard, C. (1869). Discours de réception à l’Académie. Paris : Didier et Cie Libraires-Éditeurs.
Bernard, C. (1872). De la physiologie générale. Paris : Hachette.
Bernard, C. (1876). Leçons sur la chaleur animale. Paris : Baillière.
Bernard, C. (1877). Leçons sur le diabète et la glycogenèse animale. Paris : Baillière.
Bernard, C. (1947). Principes de médecine expérimentale. Paris : Presses universitaires de France.
Bernard, C. (1984 [1865]). Introduction à l’étude de la médecine expérimentale. Paris : Flammarion.
Bernard, C. & Barral G. (1887). Arthur de Bretagne. Paris : Baillière. Pichot, A. (2011). Expliquer la vie. De l’âme à la molécule. Paris : Quæ.
Renan, E. (1879). Discours de réception à l’Académie. L’Académie française. URL : http://www.academie-francaise.fr/discours-de-reception-dernest-renan
Ricoeur, P. (1975). La Métaphore vive. Paris : Seuil.
Schlanger, J. (1971). Métaphores de l’organisme. Paris : Vrin.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).