Abstrakt
Quinet studies the logic of life in natural history, history and the arts from an epistemological viewpoint. He shows interesting similarities between different fields of study, and he explains the specificity of the épistémè of the 19th century. This paper will show the impact of the concept of the unity of knowledge on the writing of Quinet’s book, and the ideological and religious implications.
Bibliografia
Archiac, A. (1864). Introduction à l’étude de la paléontologie stratigraphique. 2 vol. Paris : F. Savy.
Barbey, d’Aurevilly, J. (1909). Edgar Quinet. In Les OEuvres et les Hommes XXV. Philosophes et écrivains religieux et politiques. Paris : A. Lemerre.
Bernard-Griffiths, S. (1995). Histoire naturelle et histoire de la philosophie d’Edgar Quinet. Cahiers de l’Association internationale des études françaises, 47, 215-246.
Bonnet, C. (1769). Palingénésie philosophique. Genève : Chez Claude Philibert & Barthelemi Chirol.
Bouilhet, L. (1859 [1854]). Les Fossiles. In Poésies. Festons et Astragales (pp. 219-263). Paris : A. Bourdilliat.
Darwin, Ch. (1859). On the origin of species by means of natural selection, or the preservation of favoured races in the struggle for life. Londres : J. Murray.
Favre, A. (1867). Recherches géologiques dans les parties de la Savoie, du Piémont et de la Suisse, voisines du Mont-Blanc avec un atlas de 32 planches. 4 vol. Paris : Masson.
Flaubert, G. (1874). La Tentation de saint Antoine. Manuscrit N.a.fr. 23671, f° 78 v°. Paris : Bibliothèque nationale de France.
Grainville, C. de. (1809). Le Dernier homme. Paris : Vve Barthe.
Herder, J. G. (1827-1828). Idées sur la philosophie de l’histoire de l’humanité. 2 vol. Trad. E. Quinet. Paris : Levrault.
Michelet, J. (1959-1962). Journal. Éd. Paul Viallaneix. Paris : Gallimard.
Nodier, C. (1831). De la Fin prochaine du genre humain. Revue de Paris, XXVI, 224-240.
Nodier, C. (1832). De la palingénésie humaine et de la résurrection. Revue de Paris, XLI, 81-107.
Quinet, E. (1827). Introduction. In J. G. Herder, Idées sur la philosophie de l’histoire de l’humanité. Vol. 1. Trad. E. Quinet (pp. 7-71). Paris : Levrault.
Quinet, E. (1870). La Création. 2 vols. Paris : A. Lacroix, Verboeckhoven & Cie.
Quinet, E. (1875 [1873]). L’Esprit nouveau. Genève : Slatkine reprint, 1973.
Saint-Hilaire, I.-G. (1854-1862). Histoire naturelle générale. 3 vol. Paris : V. Masson.
Séginger, G. (2016). Faire chanter les sciences. Les Fossiles de Louis Bouilhet. Cahiers Flaubert-Maupassant, 32.
Shelley, M. (1826). Le Dernier homme. Londres : Henry Colburn.
Sukiennicka, M. (2016). Charles Nodier et la fin du genre humain. Arts et Savoirs, 7. URL : http://aes.revues.org/929
Swammerdam, J. (1737-1738 [1673]). Biblia naturae sive historia insectorum. Leyde : I. Severinum, Balbuinum Vander Aa et Petrum Vander Aa.
Tort, P. (1983). La querelle des analogues. Plan-de-la-Tour : Éditions d’Aujourd’hui.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).