Abstrakt
We propose here to analyze from an emotional point of view Charlemagne’s Journey, which is undoubtedly the funniest chanson de geste (except the atypical Audigier). In particular, we will try to see to what extent the irony of the text influences the representation of emotions, and how these influence in turn the reception of the text by the reader.Bibliografia
Aebischer, P. (1956). Le gab d’Olivier. Revue belge de philologie et d’histoire, 34 (3), 659-79.
Corbellari, A. (2011). Guillaume d’Orange ou la naissance du héros médiéval. Paris : Klincksieck.
Girard, R. (1972). La Violence et le sacré. Paris : Grasset.
Il Viaggio di Carlo Magno a Gerusalemme e a Costantinopoli (2006). C. Rossi (Ed., Trans.). Alessandria : Edizioni dell’Orso.
Labbé, A. (1987). L’Architecture des palais et des jardins dans les chansons de geste. Essai sur le thème du roi en majesté. Paris – Genève : Champion – Slatkine.
Le Person, M. (2013). Le pouvoir merveilleux, surnaturel et sacré des reliques de la Passion dans le « Petit cycle des reliques » (« Le Voyage de Charlemagne à Jérusalem et à Constantinople, La Destruction de Rome et Fierabras »). In M. Possamaï-Perez, J.-R. Valette (Eds.), Chanter de geste. L’Art épique et son rayonnement. Hommage à Jean-Claude Vallecalle (pp. 221-240). Paris : Champion.
Le Voyage de Charlemagne à Jérusalem et à Constantinople (1978). M. Tyssens (Trans.). Gand : Story-Scientia.
Le Voyage de Charlemagne à Jérusalem et à Constantinople (2017). A. Corbellari (Ed., Trans.). In A. Corbellari (Ed.), L’Épopée pour rire (Le Voyage de Charlemagne à Jérusalem et à Constantinople et Audigier). Paris : Champion.
Ménard, Ph. (1969). « Tenir le chief embronc, crosler le chief, tenir la main a la maissele » : trois attitudes de l’ennui dans les chansons de geste du XIIe siècle. In Société Rencesvals, IVe congrès international (Heidelberg 28 août-2 septembre 1967), Actes et Mémoires (pp. 145-155). Heidelberg : Carl Winter.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).