Abstrakt
This article proposes to explore crises from seemingly different backgrounds and periods (the madness of Charles VI of France and the French Wars of Religion) to demonstrate how these elements were used by authors in order to create emotional narratives in support of the failing monarchy. In the two situations, the French community was constructed as an entity which duty was to support the king. However, the authors use different methods to transmit their messages. While Christine de Pizan and the chroniclers advocate for the building of an integrating, all encompassing community around the love of and for the king, Ronsard’s France is tasked at differentiating the Catholics and the Protestants, in an effort to construct France also as a monarchy loving community, of which the protestants are presented as the enemies.Bibliografia
Adams, T. (2014). Christine de Pizan and the Fight for France. University Park : Penn State University Press.
Autrand, F. (1986). Charles VI. Paris : Fayard.
Autrand, F. (2009). Christine de Pizan. Paris : Fayard.
Beyer, M. & al. (2014). The social consequences of collective emotions: national identification, solidarity and out-group derogation. URL : http://www.polsoz.fu-berlin.de/soziologie/arbeitsbereiche/emotionen/team/Professur/preprints/Beyer_etal_SocialConsequencesCollectiveEmotions_preprint.pdf?1392642926
Blumenfeld-Kosinski, R. (2003). Christine de Pizan and the Political Life in Late Medieval France. In B. K. Altman, D. L McGrady (Eds.), Christine de Pizan. A Casebook (pp. 9-24). New York – London : Routledge.
Calvin, J. (2008). Institution de la religion chrétienne. 1541 (vols. 1-2). O. Millet (Ed.). Genève : Droz.
Christine de Pizan (1966). Le Livre de la mutacion de Fortune (vol. IV). S. Solente (Ed.). Paris : Picard.
Christine de Pizan (2008). The Book of Peace. K. Green, C. J. Mews, J. Pinder (Eds.). University Park : Penn State University Press.
Christine de Pizan (2009). Le Livre des fais et bonnes meurs du sage roy Charles V. N. Desgrugillers-Billard (Ed.). Clermont Ferrand : Éditions Paléo.
Chronique du religieux de Saint-Denis (1994) (vol. I). B. Guenée (Ed.). M. L Bellaguet (Trans.). Paris : Éditions du comité de travaux historiques et scientifiques.
Higman, F. (1998). Lire et découvrir : la circulation des idées au temps de la Réforme. Genève : Droz.
Holt, M. P. (2002). Renaissance and Reformation France, 1500-1648. Oxford : Oxford University Press.
Jean Juvénal des Ursins (1841). Histoire de Charles VI, roy de France. In J.-A.-C. Buchon (Ed.), Choix de chroniques et mémoires sur l’histoire de France avec notices littéraires (pp. 323-537). Paris : A. Desrez. URL : https://archive.org/details/histoiredecharle00juv
Jouanna, A. (2013). Le Pouvoir absolu. Naissance de l’imaginaire politique de la royauté. Paris : Gallimard.
Kantorowicz, E. (1989). Les Deux corps du roi (J. P. Genet, N. Genet, Trans.). Paris : Gallimard.
Ménager, D. (1979). Ronsard, le roi, le poète et les hommes. Genève : Droz.
Morand Métivier, Ch.-L. (2017). Émotions politiques, politiques émotionnelles : Christine de Pizan et Charles V. The French Review, 90 (3), 13-24.
Nakam, G. (2005). Chemins de la Renaissance. Paris : Honoré Champion.
Rigolot, F. (1989). Poétique et politique : Ronsard et Montaigne devant les troubles de leur temps. In M. Dassonville (Ed.), Ronsard et Montaigne, écrivains engagés ? (pp. 57-70). Lexington : French Forum.
Ronsard, P. de (1979). Discours. Derniers Vers (Y. Bellanger, Ed.). Paris : GF Flammarion.
Rosenwein, B. (2006). Emotional Communities in the Early Middle Ages. Ithaca : Cornell University Press.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).