Abstrakt
The article examines Winston Morales Chavarro’s novel Dios puso una sonrisa sobre su rostro. It reflects on one of its principal themes: the limitations in the perception of reality, and attempts to determine the boundaries between the fantastic and the neofantastic elements in the novel. The purpose of the article is to show that one of the main ingredients of the novel is the neofantastic.
Bibliografia
Alazraki, J. (1990). ¿Qué es lo neofantástico? Mester, 19 (2), 21-33.
Berkeley, G. A Treatise Concerning the Principles of Human Knowledge. Consultado el 19 de marzo en http://www.earlymoderntexts.com/assets/pdfs/berkeley1710.pdf
Cortázar, J. (1982). El sentimiento de lo fantástico. [Conferencia dictada en la Universidad Católica Andrés Bello, en Caracas (Venezuela)]. Consultado el 2 de septiembre de 2017 en http://ciudadseva.com/texto/el-sentimiento-de-lo-fantastico/
Cubero, F. J. (2011, 12 de junio). El tiempo suspendido. Sobre Dios puso una sonrisa sobre su rostro de Winston Morales Chavarro. Winston Morales Chavarro. Consultado el 3 de septiembre de 2017 en https://winstonmorales.blogspot.com/2011/06/el-tiemposuspendido-sobredios-puso.html
Freud, S. (1972). Obras Completas, VI (1914-1917) (L. López-Ballesteros, trad.). Madrid: Biblioteca Nueva.
Gregori, A. (2015). La dimensión política de lo irreal: el componente ideológico en la narrativa fantástica española y catalana. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Kaku, M. (2008). Universos paralelos: los universos alternativos de la ciencia y el futuro del cosmos (D. Udina, trad.). Gerona: Atalanta.
Lacan, J. (2013). Escritos, 1 (T. Segovia & A. Suárez, trad.). Madrid: Biblioteca Nueva.
Mariño Espuelas, A. (2008). Entre lo posible y lo imposible: el relato fantástico. En T. López Pellisa & F. Á. Moreno (eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica (pp. 40-54). Madrid: Asociación Cultural Xatafi & Universidad Carlos III.
Morales Benito, L. (2011). La búsqueda de una nueva verosimilitud: literatura neofantástica y patafísica. Carnets, III, 131-146. Consultado el 2 de septiembre de 2017 en http://revistas.ua.pt/index.php/Carnets/article/viewFile/840/773
Morales Chavarro, W. (2008). Poéticas del ocultismo en las escrituras de José Antonio Ramos Sucre, Carlos Obregón, César Dávila Andrade y Jaime Sáenz. Bogotá: Trilce Editores.
Morales Chavarro, W. (2015). Dios puso una sonrisa sobre su rostro. Los Ángeles: Createspace Independent Publishing Platform.
Roas, D. (2008). Lo fantástico como desestabilización de lo real: elementos para una definición. En T. López Pellisa & F. Á. Moreno (eds.), Ensayos sobre ciencia ficción y literatura fantástica (pp. 94-120). Madrid: Asociación Cultural Xatafi & Universidad Carlos III.
Todorov, T. (1981). Introducción a la literatura fantástica (2ª ed., S. Delpy, trad.). México: Premia.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).