Abstrakt
The aim of the article is to analyze the meanings of the voice in the novel mentioned in the title in relation to Adriana Cavarero’s thought. Following the presentation of the work, the article examines two different manifestations of the voice in the text: the singing voice and the discursive voice. The former confirms the patriarchal association of women with the body but sometimes it also appears as a space of freedom from oppression. The latter, which is denied to the protagonist, symbolizes women’s exclusion from logos.Bibliografia
Calabrese, O. (1989). L’iconologia della monaca di Monza. In G. Mannetti (Ed.), Leggere i Promessi sposi: analisi semiotica. Milano: Fabbri – Bompiani – Sonzogno.
Cannelli, M., Lazzerini, B. (Eds.). (2017). Vocabolario della lingua italiana di "icola Zingarelli. Bolonia: Zanichelli.
Cavarero, A. (2010). A più voci. Filosofia dell’espressione vocale. Milano: Feltrinelli.
Contu, F. (2016). Teatro e monacazione forzata in Italia tra Cinque e Seicento: tre figure emblematiche. In M. Galletti, F. Contu, Fuori controllo. Donne e teatro tra Cinque e Seicento in Italia (pp. 65-171). Sevilla: Benilde Ediciones.
Dunn, L.C., Jones, N.A. (1996). Introduction. In L.C. Dunn, N.A. Jones, Embodied Voices: Representing Female Vocality in Western Culture. Cambridge: Cambridge University Press.
Kornacka, B. (2006). La scrittura udibile – alcune osservazioni sul romanzo Voci di Dacia Maraini. Écho des études romanes. Revue semestrielle de linguistique et littératures romanes, vol. II, n. 2, 71-87.
Kornacka, B. (2007). Un silenzio molto profumato – alcune riflessioni sul romanzo La lunga vita di Marianna Ucrìa di Dacia Maraini. Studia Romanica Posnaniensia, XXXIV, 201-216.
Kornacka, B. (2017). Marta Morazzoni. Retrieved from https://modernlanguages.sas.ac.uk/researchcentres/
centre-study-contemporary-womens-writing/languages/italian/marta-morazzoni
Kristeva, J. (1983). Histoires d’amour. Paris: Denoël.
Michalik, J. (2010). Filozofia i głos. Kraków: Nomos.
Miszalska, J. (2017). La figura della monaca: due sguardi a confronto. Storia di una capinera di Giovanni Verga e Suor Giovanna della Croce di Matilde Serao. In A.S. Villarroya (Ed.), Personajes femeninos y Canon, 11-13 dicembre 2017 (pp. 318-334). Sevilla: Benilde Ediciones. Retrieved from https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/68170
Morazzoni, M. (2012). La nota segreta. Milano: TEA.
da Verona, G. (1930). I promessi sposi. Milano: Unitas.
Vismara, P. (1991). Per vim et metum. Il caso di Paola Teresa Pietra. Como: Litografia New Press.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).