Abstrakt
The paper aims to present pulp as one of the main genres of contemporary Italian literature. This extreme kind of noir was born in the 1990s and immediately gained popularity among readers and caused controversy amid critics: from high and flattering opinions to complete rejection. The author examines the origin of the genre and the story of its development in Italy. She also describes the distinctive qualities of this kind of literature such as dark topics, eclectic form and mixture of languages. In addition, the paper shows various visions of pulp represented by different groups of authors: a serious and uncompromising or a light and amusing way of depicting the violence, inherited from Quentin Tarantino.Bibliografia
Barilli, R. (2000). È arrivata la terza ondata. Torino: Testo & Immagine s.r.l.
Brolli, D. (2006). Gioventù cannibale. Torino: Einaudi.
Brolli, D. (2006). Le favole cambiano. In D. Brolli (Eds.), Gioventù cannibale (pp. V-X). Torino: Einaudi.
Cesari, S. (2002). Les jeunes cannibales, Magazine littéraire (407), 20-24.
Chirumbolo, P. (2002). Italian Pulp fiction the New Narrative of the “Giovanni Cannibali” Writers, Rivista di studi italiani (2), 312-315.
De Cataldo, G. (2005). Nota del curatore, Crimini (pp. V-VII). Torino: Einaudi.
Evangelisti, V. (1997). In difesa della fantascienza, Tutti i denti del mostro sono perfetti (pp. 5-13). Milano: Oskar Mondadori.
Ferroni, G. (1996). Dopo la fine. Sulla condizione postuma della letteratura. Torino: Einaudi.
Giovannini F. & Tentori, A. (1997). Introduzione. Il vero pulp italiano. In F. Giovannini & A. Tentori (Eds.), Cuore di pulp (pp. 3-10). Viterbo: Nuovi Equilibri.
Gola, S. & Bastiaensen, M. (2004). Sguardo sulla lingua e la letteratura italiana all’inizio del terzo millennio. Firenze: Franco Cesati Editore.
Kristeva, J. (2006). Poteri dell`orrore. Milano: Spirali.
La Porta, F. (1999). La nuova narrativa italiana. Travestimenti e stili di fine secolo. Torino: Bollati Boringhieri.
Lardo, C. & Pierangeli, F. (1999). L’ultima letteratura italiana. Roma: Vecchiarelli Editore.
Mondello, E. (2005). Il Neonoir. Autori, editori, temi di un genere metropolitano. Retrieved June, 16, from http://romanoir.it/pdf/Mondello_Il Neonoir.pdf
Mondello, E. (2004). La narrativa italiana degli anni Novanta. Roma: Meltemi.
Nove, A. (1998). Superwoobinda. Torino: Einaudi.
Ottonieri, T. (2000). La Plastica della Lingua. Stili in fuga lungo una età postrema. Torino: Bollati Boringhieri.
Pinketts, A.G. (2006). L’assenza dell’assenzio. Milano: Oskar Mondadori.
Popper, K.R. (1994). Cattiva maestra televisione. Milano: Donzelli.
Rosa, A.A. (1999). Un altro novecento. Firenze: La nuova Italia.
Serkowska, H. (2002). “Kanibale” w prozie włoskiej schyłku wieku. In G. Gazda, A. Izdebska & J. Płuciennik (Eds.), Wokół gotycyzmów: wyobraźnia, groza, okrucieństwo (pp. 251–258). Kraków: Universitas.
Serkowska, H. (2006). Literatura włoska w toku. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo.
Sinibaldi, M. (1997). Pulp. La letteratura nell’era della simultaneità. Roma: Donzelli.
Trevi, E. (2006). Spazzatura e violenza: sull`estetica cannibale. In D. Brolli, Gioventù cannibale (pp. 203-209). Torino: Einaudi.
Zingarelli, N. (2003). Lo Zingarelli. Vocabolario della lingua italiana. Bologna: Zanichelli.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).