Abstrakt
The purpose of the article is to reflect upon the role of political context in the short story collection published by Alejandro Cuevas in 2018: Mariluz y el largo etcétera. The politics is defined here according to one of the most commented theory of the aesthetics by Jacques Rancière and his concept of the “sensible”. It also focuses on the impact of the democratization of the subject-matter presented in the literary works of art since 19th century. Rancière’s approach together with considerations by Gonzalo Navajas, Vicente Luis Mora and others on the specificity of Spanish contemporary narrative reveal the intensity of the collective anxiety and problematical aspects of socio-economic reality that permeate the short stories by Cuevas, letting the reader notice in them glimpses of the series of issues regarding the Bubble Generation, sometimes also referred to as the Millennials or the 15-M Movement and other groups forming Spanish contemporary society. Cuevas manages to build in the political context without afflicting neither the humour nor the engaging expressiveness of his literary style.
Bibliografia
Alejandro Cuevas vuelve con Mariluz y el largo etcétera tras 14 años de silencio (2018, el 18 de abril). El últimoCero. Consultado el 18 de mayo de 2019 en http://ultimocero.com/cultura/2018/04/18/alejandro-cuevas-vuelve-mariluz-largo-etcetera-tras-14-anos-silencio/.
Avendaño, T.C. (2014, el 16 de octubre). Mi generación es tan útil como un Ferrari en un camino de cabras. El País. Consultado el 15 de junio de 2019 en https://elpais.com/elpais/2014/10/16/icon/1413478097_969475.html.
Cuevas, A. (2018). Mariluz y el largo etcétera. Valladolid: Difácil.
Eco, U. (2018). A hombros de gigantes (M. Pons Irzazábal, trad.). Barcelona: Lumen.
Entrena-Durán, F., y Rodríguez-Puertas, R. (2017). Procesos de construcción de la identidad en jóvenes universitarios españoles migrados en el extranjero. CienciaUAT, 11 (2), 64-79 (Ene – Jun 2017). Consultado el 27 de junio de 2019 en https://pdfs.semanticscholar.org/04c3/9cfdae 9761cd78cfaa401cd7bb1b899eb8a3.pdf?_ga=2.120800264.1403914323.1563208141-1129468251.1563208141. DOI: 10.2139/ssrn.2908482.
Franczak, J. (2017). Błądzące słowa. Jacques Rancière i filozofia literatury. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN.
de la Fuente, A. (2018, el 29 de abril). Un relato es como una maleta de cabina, hay que elegir bien qué metes. Diario de Valladolid. Consultado el 15 de junio de 2019 en http://www.diariodevalladolid.es/noticias/cultura/un-relato-es-maleta-cabina-hay-elegir-bien-metes_118236.html.
Garvin, M. (2014). La nueva narrativa y la vindicación estética de la realidad. ¿Qué significa escribir desde y para el siglo XXI? En M. Kunz, y S. Gómez (eds.), Nueva narrativa española (33-55). Barcelona: Red Ediciones.
Goeritz Álvarez, Ch. (2018). Literatura y política según Rancière: observaciones a su lectura de Aristóteles. Open Insight, IX, 15, 79-110. DOI: http://dx.doi.org/10.23924/oi.v9n15a2018. pp79-110.252.
Howe, N., y Strauss, W. (1992). Generations: the history of America’s future, 1584 to 2069. New York: Quill William Morrow.
Howe, N., y Strauss, W. (2000). Millenials Rising: The Next Great Generation. New York: Vintage Books.
Iacob M., Posada A.R. (coords.) (2018). Narrativas mutantes. Anomalía viral en los genes de la ficción. București. Ars Docendi.
Jakubowski, P. (2016). Pułapki tożsamości. Między narracją a literaturą. Kraków: Universitas.
Las cosas se han vuelto muy posmodernas (2018, el 20 de abril). El últimoCero. Consultado el 17 de junio de 9.
Zas Marcos, M. (2014, el 13 de septiembre). Aleix Saló: “Analizar Europa te lleva incluso a reconciliarte con España”. eldiario.es. Consultado el 15 de junio de 2019 en https://www.eldiario.es/cultura/comics/Aleix-Salo-Analizar-Europa-Espana_0_302020685.html.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).