Abstrakt
With the start of the new century, and especially during the last decade, many writers are starting to putt he focus on the body and its various problems derived from the current socioeconomic system. One of them is Marta Sanz, for whom, in her own words, writing consists of “naming the body” and, thanks to that, “conquering the territory”. His discourse is frontally opposed to the discourse of postmodernity and to the models of advanced capitalism, above all and more consciously in his latest novels. What this article aims to show is how and in what way the body and its repolitization constitute one of the central axes of this author’s writing.
Bibliografia
Beauvoir, S. de (2002). El segundo sexo. Volumen 2: La experiencia vivida. Madrid: Cátedra, Universitat de Valencia: Instituto de la Mujer.
Bonet, P., Fernández Recuero, A. (2016). Marta Sanz: «Sufrir no nos hace más fuertes, normalmente nos debilita». Jot Down Magazine. Disponible en: http://www.jotdown.es/2016/03/marta-sanz/.
Bourdieu, P. (1986). Notas provisionales sobre la percepción social del cuerpo. En C. Wright Mills, M. Foucault et al., Materiales de sociología crítica (185-186). Madrid: La Piqueta.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Barcelona: Anagrama.
Busutil, G. (2014). Marta Sanz: «Me interesa una literatura que nos reivindique como ciudadanos». Mercurio, 163.
Foucault, M. (1999). Diálogo sobre el poder. En Estética, ética y hermenéutica. Obras esenciales, vol. III. Barcelona: Paidos.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores Argentina.
Han, B. (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder Editorial, S.L.
Navajas, G. (2002). Ficción y erotismo. La reubicación del cuerpo en la ficción española contemporánea. Verba Hispánica: anuario del Departamento de la Lengua y Literatura Españolas de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Ljubljana, 10, 13-23.
Ros Ferrer, V. (2014). Contar la transición, o cómo hablar de la china en el zapato. Entrevista a Marta Sanz. En V. Ros (coord.), Contar la Transición: discursos e imaginarios del proceso de cambio político en España, Kamchatka, 4, 257-263.
Sanz, M. (2006). Susana y los viejos. Barcelona: Destino.
Sanz, M. (2010). Perra mentirosa / Hardcore. Madrid: Bartleby.
Sanz, M. (2013). Daniela Astor y la caja negra. Barcelona: Anagrama.
Sanz, M. (2014a). La lección de anatomía. Barcelona: Anagrama.
Sanz, M. (2014b). No tan incendiario. Cáceres: Periférica.
Sanz, M. (2014c). Nombrar el cuerpo, conquistar el territorio. Cuadernos Hispanoamericanos, 772, 58-73.
Sanz, M. (2017). Clavícula. Barcelona: Anagrama.
Sossa Rojas, A. (2011). Análisis desde Michel Foucault referentes al cuerpo, la belleza física y el consumo. Polis, 28, 1-19.
Vara Ferrero, N. (2015). Lecciones del “yo”: Autobiografía, ficción y sujeto ético en Marta Sanz.
RECIAL: Revista del centro de investigaciones de la facultad de filosofía y Humanidades, Área Letras, vol. 6, no. 7. Disponible en: https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/11901/12248.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).