Abstrakt
During the last Baìo in 2007, I interpreted carnival as an occasion to investigate popular traditions. Agricultural feasts have been present since ancient times, sometimes hidden behind the veil of other meanings: today they represent a way to allow the present society to feel itself as a continuation of the past. The communities of small local areas show a representation of their identity through ancient rituals – like manifestations, such as the Baìo – to sew their relationships with the modern territory. Those rituals also demonstrate several, and sometimes unexpected, connections with different cultures of the present and the past.Bibliografia
Bachtin, M. (1979). L’opera di Rabelais e la cultura popolare. Torino: Einaudi.
Barillari, S.M. (1998). Il rovescio del rovescio: la ‘Lachera’ dei brutti. In N. Pasero & A. Tinterri (Eds.), La piazza del popolo, Roma: Meltemi.
Barillari, S.M. (2004). Lo charivari fra rito e parenesi: due racconti trecenteschi. In Charivari – Mascherate di vivi e di morti, 7-8 October 2000 (pp. 81-98). Alessandria: Edizioni dell’Orso.
Bernard, J.L. (1994). Entre Piemount e Prouvenço – Tra Piemonte e Provenza storia e identità delle Alpi sud-occidentali. Coumboscuro (CN): Coumboscuro Centre Prouvençal.
Bertone, E. (1998). Con la spada e con la croce – Antiche feste delle Alpi Cozie. Genova: Sagep.
Bocca, C. & Centini, M. (1997). Saraceni nelle Alpi – Storia, miti e tradizioni di una invasione medievale nelle regioni alpine occidentali. Ivrea (TO): Priuli & Verlucca.
Bordone, R. (1997). Ius Primae Noctis. Origine storica di un mito in ambito piemontese. In F. Castelli & P. Grimaldi (Eds.), Maschere e corpi – Tempi e luoghi del carnevale. Roma: Meltemi.
De Angelis, A. (1987). I documenti della Bahìo conservati nell’archivio comunale di Sampeyre (1698-1962). Sampeyre (CN): Solestrelh.
Eliade, M. (1974). Lo sciamanismo e le tecniche dell’estasi. Roma: Edizioni Mediterranee.
Eliade, M. (1976). Trattato di storia delle religioni. Torino: Bollati Boringhieri.
Eliade, M. (1984). Occultismo, stregoneria e mode culturali – Saggi di religioni comparate. Firenze: Sansoni.
Gallo Pecca, L. (1987). Le maschere, il carnevale e le feste per l’avvento della primavera in Piemonte e nella Valle d’Aosta. Cavallermaggiore (CN): Gribaudo.
Ginzburg, C. (1989). Storia notturna – Una decifrazione del sabba. Torino: Einaudi.
Ginzburg, C. (2006). Il filo e le tracce – vero, falso, finto. Milano: Feltrinelli.
Grimaldi, P. (1993). Il calendario rituale contadino – Il tempo della festa e del lavoro fra tradizione e complessità sociale. Milano: FrancoAngeli.
Grimaldi, P. (1996). Tempi grassi tempi magri – Percorsi etnografici. Torino: Omega.
Lecco, M. (2001). Il motivo della Mesnie Hellequin nella letteratura medievale. Alessandria: Edizioni dell’Orso.
Luppi, B. (1973). I Saraceni in Provenza, in Liguria e nelle Alpi Occidentali. Bordighera (IM): Istituto Internazionale di Studi Liguri Museo Bicknell.
Pennino, M.T., De Angelis, A. & Ottonelli, S. (1997). Baìo, Baìo. Cuneo: Ousitanio Vivo.
Porporato, D. (2007). Feste e musei. Torino: Omega.
Prando, E. (2006). Baìo – L’antico carnevale del Piemonte occitano. Mondovì (CN): Araba Fenice.
Revelli, N. (1977). Il mondo dei vinti – Testimonianze di vita contadina. Torino: Einaudi.
Revelli, N. (1985). L’anello forte – La donna: storie di vita contadina. Torino: Einaudi.
Sanga, G. (1982). Personata libido. La ricerca folklorica. 6, 5-20.
Schmitt, J.-C. (1995). Spiriti e fantasmi nella società medievale. Roma-Bari: Laterza.
Settia, A.A. (1987). I Saraceni sulle Alpi: una storia da riscrivere. Studi Storici. 1, 127-144.
Valla, F. (2003). Viatge dins las valadas occitanas en Piemont. Torino: Chambra d’Òc.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).