Abstrakt
The article About the Symbiosis of the Space and the body on the example of „Treno di panna” and „Tecniche di seduzione” by Andrea De Carlo is the analysis of space related to physicality in two novels by a contemporary Italian writer. An animate body expressing emotions and succumbing to the influences of the milieu’s moods becomes engaged in bilateral relations with space; the body integrates with it as well as interferes in it, exceeding its own spatial constraints. The article is also a suggestion to read contemporary Italian prose through the prism of the theory of a German neophenomenologist Hermann Schmitz. The most important issues of Schmitz’s theory are presented and illustrated from the literary perspective: the notion of the Lieb i.e. the body which is alive, dynamic and perceives; the notion of feelings seen as atmospheres which are spatial feelings; and the concept of the living space. The analyzed examples illustrate the compatibility of the Italian writer’s literary intuition with the newest philosophical theories.Bibliografia
Bachelard G. (1967). La poétique de l’espace. Paris: Presses Universitaires de France.
Bianchetti M., & Rozzoni C. (2004). Leib o Koerper, chair e corpus: la filosofia e la nozione di corpo. Intervista a Mauro Carbone. Chora, anno IV, 9, luglio, 51-56.
Böhme G. (2002). Filozofia i estetyka przyrody. Warszawa: Oficyna naukowa (titoli originali Natürlich Natur. Über Natur im Zeitalter ihrer technischem Reproduzierberkeit. Für eineökologische Naturästhetik).
Böhme G. (2006). Atmosfere – L’atmosfera come concetto fondamentale di una nuova estetica. Rivista di estetica, 33, 5-24.
Buczyńska-Garewicz H. (2006). Miejsca, strony, okolice. Przyczynek do fenomenologii przestrzeni. Kraków: Universitas.
De Carlo A. (2006). Treno di panna. Milano: Tascabili Bompiani.
De Carlo A. (2007). Tecniche di seduzione. Milano: Tascabili Bompiani.
Galimberti U. (2007). Il corpo. Milano: Feltrinelli.
Lorenc I. (2004). Współczesna rehabilitacja estetyki przyrody. Na marginesie projektu Geronta Böhmego. Dyskusja redakcyjna. Sztuka i filozofia, 24, 6.
Merleau-Ponty M. (2003). Fenomenologia della percezione (titolo originale: Phénoménologie de la perception). Milano: Bompiani.
Pedullà W. (1991). Prefazione. Ammirati M.P. Il vizio di scrivere. Letture su Busi, De Carlo, Del Giudice, Pazzi, Tabucchi e Tondelli. Catanzaro: Rubbettino Editore.
Schmitz H. (2001). Ciałosfera, przestrzeń i uczucia. Poznań: Oficyna Wydawnicza Garmond (titolo originale: Der Leib, der Raum, und die Gefühle).
Schmitz H. (2006). Atmosfere – I sentimenti come atmosfere. Rivista di estetica, 33, 25-44.
Tani S. (1990). Il romanzo di ritorno. Dal romanzo medio degli anni sessanta alla giovane narrativa degli anni ottanta. Milano: Mursia.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).