Abstrakt
This article describes Yasmina Khadra’s autobiographical work composed of two books: "L’écrivain" and "L’imposture des mots" and its reception in France. The main purpose of this study was to establish the literary genre of these books, which implies determining whether Khandra’s work represents an autobiography or an autofiction with reference to P. Lejeune’s and V. Colonna’s theoretical studies. The dividing line between two genres in Khandra’s works reflects his inner split between being either a solder or a writer. The presentation will also help to understand the controversy resulting from Khandra’s participation in Algerian civil war. Moreover the analysis is related to modern Algerian history.Bibliografia
Aubenas, F. (2001). « Yasmina recadré », Libération du 18 janvier.
Baali, A. (2001). « Témoins d’une guerre en Algérie », Le Monde du 23 mars.
Baylee Toumi, A. (2003). « La question du ‘qui tue qui’ dans L’imposture des mots de Yasmina Khadra » in Francofonía, vol. 12.
Belarbi, H. (2011). « L’imposture des mots de Yasmina Khadra, théâtralité des écrits, mystification du récit » in J.-C. Delmeule (dir.), La Tortue Verte. Revue en ligne des Littératures Francophones (Actes du Colloque international de littérature : L’Imposture).
Boudjedra, R. (2001). « Mon hommage à l’armée (propos recueillis par Rachid Mokhtari) », Le Matin du 22 février.
Ghoualmi, M. (2001). « Algérie : monstrueuses invraisemblances », Le Monde du 13 mars.
Kasznik-Christian, A. (2006). Algieria, Warszawa : Wydawnictwo Trio.
Khadra, Y. (2001). L’écrivain, Paris : Julliard.
Khadra, Y. (2001b). « Les massacres ont été commis par les intégristes armés (propos recueillis par Nadjia Bouzeghrane) », El Watan du 17 février.
Khadra, Y. (2001c). « Leur djihad et le nôtre (propos recueillis par Abdel Taos) », Marianne du 19 au 25 février.
Khadra, Y. (2001d). « À ceux qui crachent dans nos larmes », Le Monde du 13 mars.
Khadra, Y. (2002). L’imposture des mots, Paris : Julliard.
Lejeune, P. (1975). Le pacte autobiographique, Paris : Seuil.
Lejeune, P. (1993). « Autofictions & Cie. Pièce en cinq actes » in S. Doubrovsky, J. Lecarme, P. Lejeune (dir.), Autofictions & Cie, Paris : Université Paris X.
Souaïdia, H. (2001). La sale guerre, Paris : Gallimard [2001, La Découverte].
Souaïdia, H. (2001b). « En Algérie, le roi est nu », Le Monde du 17 avril.
Tallandier, F. (2002) « Le miroirs de l’exil », Le Figaro Littéraire du 7 février.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).