Entre la textualité et l’intertextualité ou de la structure d’un projet d’architecture

Main Article Content

Barbara Walkiewicz

Abstrakt

This paper is an attempt to describe a building design as a hypertext genre. It represents a single– or multi-volume document that has to be submitted when applying for a planning permission issued by an appropriate administrative authority, usu. by Building Surveyors. Its broad thematic scope provides the best proof of its multidisciplinary character – indeed, it bears witness to the complexity of investment process which has to result eventually in the completion of a new building. Building designs consist of texts featuring various genres that belong to different discourse types – apart from administrative ones, they involve texts dealing with architecture, urban architecture, structural engineering, interior fit-outs, electrical and heating facilities, sanitary fittings. Law regulations precise the exact content of a building design, which heavily depends on the putative function of a building, its degree of complexity and environmental setting. A building design thus turns out to be a multilayered genre whose composition is related to extra linguistic factors (design location and its function). It exhibits features typical of hypertext genres: non-sequentiality (non-linearity), component independence of hyperstructure, polyphony (many authors), primacy of global coherence and interactivity. All the characteristics make it difficult to apply traditional models of describing linear texts to building designs, thus proving that the dividing line between text and hypertext genres is independent of the media boundary.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
ARTICLES

Bibliografia

  1. AARSETH, Espen J. (1997): Cybertekst: Perspektywy literatury ergodycznej. (trad. D. Sikorska, M. Pisarski). URL: <http://www.techsty.art.pl/magazyn2/artykuly/aarseth _ cybertekst.html>. Last accessed: 27.05.2011.
  2. ABENDROTH, Manuel; DECOCK, Jérôme, MESTAOUI, Naziha (2000): « Hypertextu(r)al environments » In : PRESS / Parpaings magazine - Expressions /LAB[au], Hypertextu(r)al environments / 02-2000. URL: <http://www.electronicshadow.com/biographies/files/doc/parpaings.htm>. Last accessed: 20.05.2011.
  3. BARTMIŃSKI, Jerzy; NIEBRZEGOWSKA-BARTMIŃSKA, Stanisława (2009): Tekstologia. Warszawa: PWN.
  4. CLÉMENT, Jean (2007): « L'hypertexte, une technologie intellectuelle à l'ère de la complexité ». In: Claire BROSSAUD, Bernard REBER [eds.]. Humanités numériques 1: nouvelles technologies cognitives et épistémologie. Paris : Hermes Lavoisier. URL: <http://hypermedia.univ-paris8.fr/jean/articles/clementpdf>. Last accessed: 20.05.2011.
  5. CLÉMENT, Jean (1995): « Du texte à l'hypertexte: vers une épistémologie de la discursivité hypertextuelle ». In: Jean-Pierre BALPE, Alain LELU, Imad SALEH [eds.]. Hypertextes et hypermédias : réalisation, outils, méthodes. Paris : Hermès. URL: <http://hypermedia.univ-paris8.fr/jean/articles/discursivite/html>. Last accessed: 10.05.2011.
  6. DALL'ARMELLINA, Luc (2000): Signes e-mouvants - images actées en hypertextes narratifs. URL: <http://hypermedia.univ-paris8.fr/seminaires/semaction/seminaires/txt99-00/23-02-00/default.h1In>. Last accessed: 25.05.2011.
  7. DUSZAK, Anna (1998): Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa: PWN.
  8. ECKKRAMMER, Eva Martha (2009): « Czy potrzebujemy nowego pojęcia tekstu ? ». In : Zofia BILUT-HOMPLEWICZ, Waldemar CZACHUR, Marta SMYKAŁA [eds.]. Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 316-342.
  9. ERTZSCHEID, Olivier (2002): L'hypertexte : haut lieu de l'intertexte. URL: <http://www.larevuedesressources.org/spip.php?article27>. Last acessed: 20.05.2011.
  10. GILLOT, Arnaud (1999): «La notion d'écrilecture à travers les revues de poésie électronique KAOS et alire (1989-1995) » In: Alain VUILLEMIN, Michel LENOBLE [eds.]. Littérature, informatique, lecture. Limoges : Presses Universitaires de Limoges, 173-186.
  11. GRZENIA, Jan (2007): Komunikacja językowa w Internecie. Warszawa: PWN.
  12. LANDOW, George P. (2008): « Hipertekst a teoria krytyczna » In: Andrzej GWÓŹDŹ [ed]. Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych medi6w. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 213-236.
  13. LISTER, Martin; DOVEY, Jon; GIDDINGS, Seth; GRANT, Iain; KELLY, Kieran (2009): Nowe media. Wprowadzenie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  14. MACIEJEWSKI, Marcin (2009): Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  15. MANOVICH, Lev (2006). Język nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  16. RAMOS-lZQUIERDO, Eduardo (2006): Du texte et de l'hypertexte : quelques concepts fondamentaux. URL: <http://www.crimic.paris-sorbonne.fr/actes/tl2/ramosiz.quierdo.pd£>. Last acessed: 21.05.2011.
  17. STORRER, Angelika (2009): « Koherencja w hipertekstach ». In: Zofia BILUT-HOMPLEWICZ, Waldemar CZACHUR, Marta SMYKAŁA [eds.]. Lingwistyka tekstu w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 259-278.
  18. VANDENDORPE, Christian (2008): Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  19. WALKIEWICZ, Barbara (2009): « Entre la bidimension et la tridimension ou de !'architecture d'un texte sur l'architecture ». Synergies Pologne 6 : 167-174.
  20. WITOSZ, Bożena (2009): « Lingwistyczne koncepcje tekstu wobec wyzwań komunikacji wirtualnej ». In: Danuta ULICKA [ed.]. Tekst (w) sieci 1. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 15-26.