Abstrakt
This article aims to give various examples that illustrate the use of a bipolar and joint perspective – diachronic and synchronic – for the semantic study of certain items of the language. We are initially interested in the adverb carrément, which currently seems to bear little relation to any meaning as an adverb of manner. Nevertheless, the diachronic study shows how the latter stages of its development with respect to its root carré pave the way for its becoming a polyphonic adverb. It is a similar case with apparemment: it has four clear stages of semantic development, each of which is related to the various values of this adverb in synchrony. However what is perhaps even more revealing is the diachronic approach in the case of the delocutive adverbs (diablement, bigrement, fichtrement...), whereby it might be seen that these elements can have no nominal or adjectival base, which is one of the criteria that helps to illustrate their origin.Bibliografia
ANSCOMBRE, Jean-Claude (1979): « Délocutivité généralisée et rapports syntaxe / sémantique ». Recherches linguistiques 8 : 5-43.
ANSCOMBRE, Jean-Claude (1985a): «Introduction. De l'énonciation au lexique: mention, citativité, délocutivité ». Langages 80 : 5-8.
ANSCOMBRE, Jean-Claude (1985b): « Onomatopées, délocutivité et autres blablas ». Revue romane 20(2) : 169-206.
ANSCOMBRE, Jean-Claude; RODRIGUEZ SOMOLINOS, Amalia; ARROYO, Alvaro; ROUANNE, Laurence; FOULLIOUX, Caroline; SALÓ, Maria Jesús, GOMEZ-JORDANA, Sonia (2009): « Apparences, indices et attitude énonciative: le cas de Apparemment ». Langue française 161 : 39-58.
ANSCOMBRE, Jean-Claude (2009): «Des adverbes d'énonciation aux marqueurs d'attitude énonciative : le cas de la construction tout + Adjectif». Langue française 161 : 59-80.
CELLARD, Jacques ; REY, Alain (1981): Dictionnaire du français non conventionnel. Paris : Masson-Hachette.
DUCROT, Oswald (1972) : «Dire et ne pas dire». Hermann Paris.
EDOUARD, Robert (1979): Dictionnaire des injures. Paris : Tchou.
GUIRAUD, Pierre (1978): Dictionnaire érotique. Paris : Payot.
L'atelier historique de la langue française, CDRom.
LARCHEY, Lorédan (1985 / 1869): Dictionnaire de l'argot parisien. Paris : Ed. de Paris.
Le petit Robert, CDRom.
MOLINIER, Christian; LEVRIER, Françoise (2000): « Grammaire des adverbes. Description des formes en ment». Droz : Genève-Paris.
REY, Alain (2000): Dictionnaire historique de la langue française. Paris : Le Robert.
ROUANNE, Laurence (2010): « Intensité et délocutivité dans les adverbes en -ment ».Revue Romane 45 (1) : 45-69.
ROUANNE, Laurence (à paraître) : «Description polyphonique d'un marqueur d'attitude énonciative : carrément ».
SANDRY, Géo; CARRERE, Marcel (1953): Dictionnaire de l'argot moderne. Paris : Ed. du Dauphin.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).