Abstrakt
This study is based upon discursive and logometric analysis of the political speeches delivered by the candidates during the campaign and pre-campaign phases of the 2012 presidential elections in France, taking into account the results of previous studies related to the 2007 presidential elections. The present paper aims at tracing the different representations of the speaker within his own speeches and at analyzing the way he verbalizes himself in his campaign by observing the use, the distribution, the role and the possible impact of “I” and of the other personal pronouns within the frame of political communication. The analysis of statistical data tends to emphasize syntactic as well as morphological, stylistic, lexical, and gramatical distinctive features of the speeches delivered by the candidates to the presidential elections, especially in relation with the new possibilities conveyed by internet.Bibliografia
Austin, John Langshaw (1970/1991): Quand dire, c’est faire (trad. Française), Paris : Seuil, coll. Points essais.
Bonnafous, Simone (1991): L’immigration prise aux mots. Paris : Editions Kimé.
Chauradeau, Patrick (1992): Grammaire du sens et de l’expression. Paris : Hachette.
Chauradeau, Patrick (2005): Le discours politique ; Les masques du pouvoir. Paris : Vuibert.
Cotteret, Jean-Marie (1991): Gouverner c’est paraître, réflexions sur la communication politique. Paris : PUF.
Dubois, Jean (1969): « Enoncé et énonciation ». Langages 13: 100-110.
Ducrot, Oswald (1984): Le dire et le dit. Paris : Editions de Minuit.
Guespin, Louis (1985): « Nous, la langue et l’interaction ». Mots 10 : 45-62.
Jereczek-Lipińska, Joanna (2007): « De la personnalisation dans la communication politique : l’effet du je ». Synergies Pologne 4 : 147-155.
Jereczek-Lipińska, Joanna (2009): De la désidéologisation progressive du discours politique à l’ère du Net. Gdańsk : Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kerbrat-Orecchioni, Catherine (1998) : L’implicite. Paris : Armand Colin.
Kerbrat-Orecchioni, Catherine (1999) : L’énonciation. Paris : Armand Colin.
Mayaffre, Dominique (2000) : Le poids des mots, Le discours de gauche et de droite dans l’entre-deux-guerres, Maurice Thorez, Léon Blum, Pierre-Etienne Flandin et André Tardieu (1928-1939). Paris : Honoré Champion Editeur.
Mayaffre, Dominique (2004): Paroles de président. Jacques Chirac (1995-2003) et le discours présidentiel sous la Ve république. Paris : Honoré Champion.
Nølke, Henning (2001): Le regard du locuteur 2. Pour une linguistique des traces énonciatives. Paris : Editions Kimé.
Raulet, Emile (2004): « L’analyse lexicale des discours de candidature ». In : Philippe-Jean Maare, La communication politique française après le tournant de 2002. Paris : l’Harmattan, 59-78.
Salavastru, Constantin (2004): Rhétorique et politique; Le pouvoir du discours et le discours du pouvoir. Paris : L’Harmattant.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).