Abstrakt
This article deals with the issue of love, marriage and motherhood, which dominates the work of the first Polish female writer to be at once both a poetess and a dramatist. It offers a reconstruction of the biographical context that strongly influences many of Radziwiłłowa’s utterances on this subject and sheds light on more general matters, such as the juridical and social situation of women in the Polish-Lithuanian Commonwealth.Bibliografia
Bogucka M. (1998). Białogłowa w dawnej Polsce. Kobieta w społeczeństwie polskim XVI – XVIII wieku na tle porównawczym. Warszawa : Wydawnictwo Trio.
Czamańska I. (2007). Franciszka Urszula, Dans I. Czamańska, Wiśniowieccy. Monografia rodu (pp. 391-404). Poznań : Wydawnictwo Poznańskie.
Judkowiak B. (1992). Słowo inscenizowane. O Franciszce Urszuli Radziwiłłowej – poetce. Poznań : Wydawnictwo WiS.
Kulesza-Woroniecka I. (2003). Aktywność arystokratek w XVIII wieku. Dans Władza i prestiż. Magnateria Rzeczypospolitej w XVI –XVIII wieku, dir. J. Urbanowicz et al. Białystok : Wydawnictwo Uniwersyteckie.
Luhmann N. (2003). Semantyka miłości. O kodowaniu intymności, trad. J. Łoziński, Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Malinowska M. (2008). Sytuacja kobiety w siedemnastowiecznej Francji i Polsce. Warszawa : Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Mycielski J. (1882). Matka Księcia Panie Kochanku, Przegląd Polski, XVI, 369-380.
Popiołek B. (2003). Kobiecy świat w czasach Augusta II. Studia nad mentalnością kobiet z kręgów szlacheckich. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Radziwiłłowa Franciszka Urszula z Wiśniowieckich (1754). Komedyje i tragedyje przednio dowcipnym wynalazkiem, wybornym wiersza kształtem, bujnością rzeczy i poważnymi przykładami znamienite, b.m. dr. [Żółkiew].
Rarot H. (2006). Traktaty o życiu szczęśliwym według Franciszki Urszuli Radziwiłłowej. Dans Працы кафедры гісторыі беларускае літаратуры Белдзяржуніверсітетa (pp. 158-166), vol. 7. Mińsk, WTAA Prawa i ekanomika [en ligne www.khblit.narod.ru].
Ratajczakowa D. (1993). Komedia oświeconych. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
Sajkowski A. (1981). Staropolska miłość. Z dawnych listów i pamiętników. Poznań : Wydawnictwo Poznańskie ; voir chapitres IX et XII.
Taylor-Terlecka N. (2008). Kwartet na trąby – krnąbrna Teofila z rodziną w tle. Dans Kobieta epok dawnych w literaturze, kulturze i społeczeństwie (pp. 348-347) dir. I. Maciejewska, K. Stasiewicz. Olsztyn : Wydawnictwo Littera.
Teatr Urszuli Radziwiłłowej (1961). Oprac. K. Wierzbicka, wstęp J. Krzyżanowski, Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy [reedycja 4 dramatów: Opatrzności Boskiej dzieła, Złota w ogniu, Niecnoty w sidłach, Komedii wytwornych i śmiesznych dziwaczek].
Ziomek J. (1975). Autobiografizm jako hipoteza konieczna. (Treny Jana Kochanowskiego). Dans Biografia – geografia – kultura literacka, (pp. 215-243) dir. J. Ziomek, J. Sławiński. Wrocław : Zakład Narodowy im. Ossolińskich; przedr. w J. Ziomek (1980). Powinowactwa literatury. Warszawa : PWN.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).