Abstrakt
Marcel Proust (1871-1922) debuted as a writer when the doctrine of symbolism was prevalent in the French literature. But his relationship with this contemporary trend is difficult to define. The reconstruction of historical and logical facts connected with this issue seems to indicate that Proust distanced himself from the poets and writers of symbolism; the word “symbol” itself would often be used in negative contexts in "In Search of Lost Time" which Proust started to write in 1908. At that time Proust was also impressed by the work of Émile Mâle entitled "L’Art religieux du XIIIe siècle en France" (Religious Art of the 13th century in France, 1898). Thus, it is through the contact with architecture, more than with literature, that the author of "In Search of Lost Time" explores the notion of symbolism when, based on consciously adopted rules, he gives his work the exact structure of a cathedral.Bibliografia
Autret, J. (1955). L’Influence de Ruskin sur la vie, les idées et l’oeuvre de Marcel Proust. Genève : Droz.
Billy, R. (1930). Marcel Proust – lettres et conversations. Paris : Éditions des Portiques.
Descombes, V. (1987). Proust, philosophie du roman. Paris : Éditions de Minuit.
Faÿ, B. (1966). Les Précieux. Paris : Librairie académique Perrin.
Fiser, E. (1941). La Théorie du symbole et Proust. Paris : Corti.
Fraisse, L. (1988). Le Processus de la création chez Marcel Proust. Paris : Corti.
Fraisse, L. (1990). L’OEuvre cathédrale, Proust et l’architecture médiévale. Paris : Corti.
Fraisse, L. (2000). Proust et Viollet-le-Duc : de l’église de Combray à l’esthétique de la Recherche. Revue d’Histoire littéraire de la France, n° 1.
Fraisse, L. (2001). D’Émile Mâle à Proust : comment la cathédrale devient symbole de la Recherche. Actes du colloque La Cathédrale des 23-25 mars 2000, réunis par Joëlle Prugnaud. Lille : Presses universitaires, « Travaux et recherches ».
Fraisse, L. (2003). Émile Mâle et le secret perdu de la Recherche, Marcel Proust aujourd’hui, n° 1. Amsterdam – New York : Rodopi.
Henry, A. (1981). Marcel Proust, théories pour une esthétique. Paris : Klincksieck.
Mâle, E. (1898). L’Art religieux du XIIIe siècle en France. Étude sur l’iconographie du moyen âge et ses sources d’inspiration. Paris : Ernest Leroux.
Mâle, E. (s.d.). L’Art religieux du XIIIe siècle en France. Étude sur l’iconographie du moyen âge et ses sources d’inspiration. Paris : Le Livre de Poche, coll. « Biblio-essais ».
Malinowski, W.M. (2003). Le Roman du symbolisme (Bourges, Villiers de l’Isle-Adam, Dujardin, Gourmont, Rodenbach). Poznań : L”Edition Scientifique de l’Université Adam Mickiewicz.
Michaud, G. (1961). Message poétique du symbolisme. Paris : Nizet.
Moore Glaser, S.A. (1999). ‘Bâtir un livre’ : the Architectural Poetics of À la recherche du temps perdu. Dans Das visuelle Dedächtnis der Literatur, publié par Manfred Schmeling et Monika Schmitz-Emans avec la collaboration de Winfried Eckel. Saarbrücken : Königshausen et Neumann.
Moore Glaser, S.A. (2002). Explorations of the Gothic Cathedral in Nineteenth-Century France, thèse soutenue devant l’Université d’Indiana.
Proust, M. (1970-1993). Correspondance de Marcel Proust, établie, présentée et annotée par Philip Kolb. Paris : Plon, 21 vol.
Proust, M. (1971). Essais et articles, publié avec Contre Sainte-Beuve et Pastiches et mélanges par Pierre Clarac et Yves Sandre. Paris : Gallimard, « Bibliothèque de la Pléiade ».
Proust, M. (1982). Cahiers du Temps retrouvé, édition critique établie par Henri Bonnet et Bernard Brun. Paris : Gallimard.
Proust, M. (1987-1989). À la recherche du temps perdu, édition établie sous la direction de Jean-Yves Tadié. Paris : Gallimard, « Bibliothèque de la Pléiade », 4 vol.
Tadié J.-Y. (1971). Proust et le roman. Paris : Gallimard.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).