Abstrakt
The article explores Antonella Anedda’s works from a post-anthropocentric perspective within the theoretical framework of ecocriticism. After mentioning some of the most relevant concepts and ideas connected with these lively approaches in interdisciplinary studies, it presents a brief and deliberately ongoing introduction to an outline of observations on the poet’s production, considering the key eco-categories such as animals, plants and space.
Bibliografia
Anedda, A. (1992). Residenze invernali. Milano: Crocetti.
Anedda, A. (1999). Notti di pace occidentale. Roma: Donzelli.
Anedda, A. (2000). La luce delle cose. Immagini e parole nella notte. Milano: Feltrinelli.
Anedda, A. (2003). Il catalogo della gioia. Roma: Donzelli.
Anedda, A. (2007). Dal balcone del corpo (2nd ed.). Milano: Mondadori.
Anedda, A. (2012). Salva con nome. Milano: Mondadori.
Anedda, A. (2018). Historiae. Torino: Einaudi.
Anedda, A. (2021). Geografie. Milano: Garzanti.
Anedda, A., Biagini, E. (2021). Poesia come ossigeno. Per un’ecologia della parola, a cura di R. Donati. Milano: Chiarelettere.
Borio, M. (2018). Poetiche e individui. La poesia italiana dal 1970 al 2000. Venezia: Marsilio.
Braidotti, R. (2020). Il postumano. La vita oltre l’individuo, oltre la specie, oltre la morte (2nd ed.), trans. A. Balzano. Roma: DeriveApprodi (original work published 2013).
Donati, R. (2020). Apri gli occhi e resisti. L’opera in versi e in prosa di Antonella Anedda. Roma: Carocci.
Fiedorczuk, J. (2015). Cyborg w ogrodzie. Wprowadzenie do ekokrytyki. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.
Haraway, D. (2019). Le promesse dei mostri. Una politica rigeneratrice per l’alterità inappropriata, trans. A. Balzano. Roma: DeriveApprodi (original work published 1992).
Haraway, D. (2020). Chthulucene. Sopravvivere su un pianeta infetto (3rd ed.), trans. C. Durastanti, C. Ciccioni. Roma: Nero (original work published 2016).
Iovino, S. (2015). Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza (2nd ed.). Milano: Edizioni Ambiente.
Latour, B. (2000). Politiche della natura. Per una democrazia delle scienze, trans. M. Gregorio. Milano: Raffaello Cortina (original work published 1999).
Latour, B. (2020). La sfida di Gaia. Il nuovo regime climatico, trans. D. Caristina. Milano: Meltemi (original work published 2015).
Marino, M. (2021). Versi come boccate d’ossigeno. Intervista a Antonella Anedda. https://www.treccani.it/magazine/atlante/cultura/Intervista_a_Antonella_Anedda.html [accesso: 27.01.2022].
Marrucci, M. (2020). La poesia italiana del Duemila. In E. Zinato (a cura di), L’estremo contemporaneo. Letteratura italiana 2000-2020 (pp. 75-109). Roma: Treccani.
Marzec, A. (2021). Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Meschiari, M. (2021). Dreamscapes. Onirogenesi del linguaggio poetico. In L. Pugno, Mappa immaginaria della poesia italiana contemporanea (pp. 221-232). Milano: Il Saggiatore.
Pugno, L. (2021). Per una Mappa immaginaria della poesia italiana contemporanea. In L. Pugno, Mappa immaginaria della poesia italiana contemporanea (pp. 9-136). Milano: Il Saggiatore.
Scaffai, N. (2022). Introduzione. In N. Scaffai (a cura di), Racconti del pianeta Terra (pp. V-XXIV). Torino: Einaudi.
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).