Abstrakt
The essay aims to analyze the writings of Gianni Celati and his way of ‘re-narrating’ and ‘re-mapping’ the environment in contemporary times, focusing on two trilogies, namely Narratori delle pianure (1985), Quattro novelle sulle apparenze (1987) and Verso la foce (1989), as well as on the collections of short stories Un eroe moderno (2008), Il benessere arriva in casa Pucci (2008), and Selve d’amore (2013). The paper discusses how the themes addressed by the author, who assumes the role of a flâneur of postmod- ernism, are a way to express his continuous nostalgia for the naturalness, simplicity, and originality of living and narrating.
Bibliografia
Agamben, G. (2002). L’aperto. L’uomo e l’animale. Torino: Bollati Boringhieri.
Augé, M. (1993). Nonluoghi. Introduzione a una antropologia della surmodernità. Milano: Elèuthera. Bateson, G. (1972). Steps to an Ecology of Mind. New York: Ballantine Books.
Baudelaire, Ch. (2006). Opere. Milano: Mondadori.
Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Cambridge: Polity Press.
Belpoliti, M. (2016). Gianni Celati, la letteratura in bilico sull’abisso. In G. Celati, Romanzi, cronache e racconti (pp. XI-CXXVII). Milano: Mondadori.
Belpoliti, M., Sironi, M., Stefi, A. (a cura di). (2019). Gianni Celati. Riga 40. Macerata: Quodlibet. Benjamin, W. (1962). Angelus Novus. Saggi e frammenti. Torino: Einaudi.
Castoldi, A. (2013). Il flâneur. Viaggio al cuore della Modernità. Milano: Mondadori. Celati, G. (2008a). Il benessere arriva in casa Pucci. Macerata: Quodlibet.
Celati, G. (2008b). Un eroe moderno. Macerata: Quodlibet. Celati, G. (2011). Narratori delle pianure. Milano: Feltrinelli. Celati, G. (2013). Selve d’amore. Macerata: Quodlibet.
Celati, G. (2016). Quattro novelle sulle apparenze. Macerata: Quodlibet. Celati, G. (2018). Verso la foce. Milano: Feltrinelli.
Chierici, A.M. (2011). La scrittura terapeutica. Saggio su Gianni Celati. Bologna: Archetipolibri.
Conti, E. (2008). Nonluoghi della Pianura Padana. L’occhio ‘risemantizzante’ in Gianni Celati e Pier Vit- torio Tondelli. Italianistica. Rivista di letteratura italiana, XXXVII, 2, 151-164.
Ghirri, L. (2021). Niente di antico sotto il sole. Scritti e interviste. Macerata: Quodlibet.
Iacoli, G. (2011). La dignità di un mondo buffo. Incontro all’opera di Gianni Celati. Macerata: Quodlibet.
Iovino, S. (2014). Un viaggio non sentimentale. Itinerari ecologici e narrativi nel paesaggio della Pianura Padana. In L. Bonato, E. Lusso, E. Madrussan (a cura di). Viaggiare: Percorsi e approdi di genti e saperi (pp. 79-88). Torino: L’Harmattan Italia.
Iovino, S. (2019). Ecologia letteraria. Una strategia di sopravvivenza. Milano: Edizioni Ambiente. Manganelli, G. (1988). Frammenti del mondo fra incubi e ilarità. Il Messaggero, 11.03.1988.
Merleau-Ponty, M. (2014). Fenomenologia della percezione. Milano: Bompiani. Orengo, N. (1992). L’inchiostro delle voci. Torino: La stampa.
Perrella, S. (1987). Tecnica del Baratto. Il Mattino, 17.11.1987. https://doi.org/10.1097/00152193-198710000-00008
Scaffai, N. (2017). Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa. Roma: Carocci.
Schilirò, M. (2005). Il camminatore nelle pianure. Il diario di strada di Gianni Celati. Rivista di studi italiani, XXIII, 1, 199-225.
Sciaba, G. (1985). Un narratore delle pianure. Rinascita, 1.10.1985.
Stahl, P.J. (1868). Ce que c’est qu’un passant. In P.J. Stahl (a cura di), Le Diable à Paris (pp. 69-73). Parigi: Pierre-Jules Hetzel.
Walser, R. (1976). La passeggiata. Milano: Adelphi.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Anna Małgorzata Brysiak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).