Abstrakt
Stagioni (2006) is the last work by the Italian writer Mario Rigoni Stern and it is like an autobiography that delves into the most important phases of his life and explains his relationship with history and, above all, with nature, the focal point of his literary production. In this contribution, starting from an overview of some theoretical fundamentals of ecocriticism, such as Pastoral and Wilderness, and considering the relationship between ecocriticism and literary studies, we intend to analyze Rigoni Stern’s environmen- talist approach, placing Stagioni in the more complex ecological discourse that the writer built in his long literary career.
Bibliografia
Bedin, C. (2015). La traccia delle trincee e la rievocazione della Grande Guerra ne Le stagioni di Giacomo di Mario Rigoni Stern. Mise en Abyme, 2 (1), 24-35.
Botkin, D. (1992). Discordant harmonies: A new ecology for the twenty-first century. Oxford: Oxford University Press.
Cinelli, G. (2008). La memoria, la traccia e la funzione del narratore in 'Ritorno sul Don' di Mario Rigoni Stern. Quaderni d'Italianistica, 39 (1), 165-182. https://doi.org/10.33137/q.i..v29i1.8498
Coates, P. (1998). Nature: Western Attitudes since Ancient Times. Cambridge: Polity.
Cottino, L. (2009). Una montagna etica prima che letteraria. Venetica. Le stagioni del Mario, 23 (2), 25-30. Di Benedetto, S. (2017). Lui sapeva come trattare gli animali. Gli animali nella narrativa di Mario Rigoni
Stern. Rivista di studi italiani, 25 (3), 179-202. Garrard, G. (2004). Ecocriticism. London: Routledge. Gifford, T. (1999). Pastoral. London: Routledge.
Iovino, S. (2008), Filosofie dell'ambiente. Natura, Etica, Società. Roma: Carocci.
Iovino, S. (2015). Ecologia letteraria: Una strategia di sopravvivenza. Milano: Edizioni Ambiente. Mendicino, G. (2016). Mario Rigoni Stern. Vita Guerra Libri. Torino: Priuli & Verlucca.
Mercalli, L. (2018). La coscienza ambientale nell'opera di Mario Rigoni Stern: sobrietà e senso del limite, da virtù alpine e valori universali. In A.M. Cavallarin, A. Scapin (a cura di). Mario Rigoni Stern. Un uomo tante storie nessun confine (pp. 137-152). Scarmagno: Priuli & Verlucca.
Nash, R. (2014). Wilderness and the American Mind. New Haven: Yale University Press.
Nedderman, S. (2016). Il Bosco Degli Urogalli. A Lieu DeMémoire. In P. Verdicchio (a cura di), Ecocriti- cal Approaches to Italian Culture and Literature (pp. 97-117). London: Lexington Books.
Rigoni Stern, M. (2003). Storie dall'Altipiano, a cura di E. Affinati. Milano: Mondadori. Rigoni Stern, M. (2006). Stagioni. Torino: Einaudi.
Rigoni Stern, M. (2013). Il coraggio di dire no. Conversazioni e interviste 1963-2007, a cura di G. Men- dicino. Torino: Einaudi.
Rigoni Stern, M. (2018). La natura nei miei libri. Vestone 16 settembre 1989. In A.M. Cavallarin, A. Sca- pin (a cura di), Mario Rigoni Stern. Un uomo tante storie nessun confine (pp. 15-26). Torino: Priuli & Verlucca.
Rigoni Stern, M., Costa, R. (2004). L'Altipiano delle meraviglie. Reggio Emilia: Magnus.
Rizzo, R. (2004). La montagna disincantata. Mario Rigoni Stern-John Berger. Dialogo tra due scrittori sull'ultima 'fuga' dalla globalizzazione. La Stampa, 25.05.2004, 31.
Scaffai, N. (2017). Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa. Roma: Carocci. Thoreau, H.D. (2006). Walden ovvero vita nei boschi, trad. di P. Sanavio. Milano: Rizzoli.
Vattimo, G. (2010). Dialettica, differenza, pensiero debole. In G. Vattimo, P.A. Rovatti (a cura di). Il pen- siero debole (pp. 12-28). Milano: Feltrinelli.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Cristiano Bedin
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).