Abstrakt
The author’s intention is to present the “Sicily case” in Luigi Pirandello’s socio-historical novel The Old and the Young (1913). The article explores the concept of the so-called “Sicily case” in Pirandello, which has not only its own environmental and literary specificity, but also social-political context. It is closely linked to the terrifying image of Sicilian nature that corresponds to the topical motif of the locus amoenus and its complete reversal, seen in the mirror distorted by the political and social climate of the country at the time. The “Sicily case” in Pirandello’s novel becomes a propeller of human consciousness, indeed the writer with several environmental references, the writer indeed highlights the affinities.
Bibliografia
Alonge, R. (1972). Pirandello tra realismo e mistificazione. Napoli: Guida.
Baldi, G. (2006). Pirandello e il romanzo. Scomposizione umoristica e ‘distrazione’. Napoli: Liguori.
Borsellino, N. (1991). Ritratto e immagini di Pirandello. Bari: Laterza.
Briganti, A. (1972). Il parlamento nel romanzo italiano del secondo Ottocento. Firenze: Le Monnier.
Casanova, A.G. (1968). Storia popolare dell’Italia contemporanea. Dall’ultimo Crispi al primo Mussolini. Rocca San Casciano: Cappelli.
Cavalluzzi, R. (2003). Pirandello: la soglia del nulla. Bari: Dedalo.
De Castris, L. (1966). Storia di Pirandello. Bari: Laterza.
De Roberto, F. (1998). Romanzi, novelle e saggi, a cura di C.A. Madrignani. Milano: Mondadori.
Di Cristofaro Longo, G. (1993). Identità e cultura. Per un’antrolologia della reciprocità. Roma: Edizioni Studium.
Duchet, M. (1977). Le origini dell’antropologia. Roma-Bari: Laterza.
Griniani, A. (1993). Retoriche pirandelliane. Napoli: Liguori.
Jakob, M. (2005). Paesaggio e letteratura. Firenze: Olschki.
Lanza, C.L. (1996). Incontro con Pirandello. Catania: C.U.E.C.M.
Luperini, R. (1999). Pirandello. Bari: Laterza.
Macchia, G. (1981). La stanza della tortura. Milano: Mondadori.
Madrignani, C.A. (1980). Rosso e nero a Montecitorio. Il romanzo parlamentare della nuova Italia (1861-1901). Firenze: Valecchi.
Madrignani, C.A. (2007). Effetto Sicilia. Genesi del romanzo moderno. Macerata: Quodlibet Studio.
Marino, G. (1988). Adone, Canto Sesto, Il giardino del piacere, a cura di G. Pozzi. Torino: Einaudi.
Masiello, V. (1988). La mosca nella bottiglia. Introduzione alla lettura del Fu Mattia Pascal. In N. Borsellino, Lo strappo nel cielo di carta (pp. 72-82). Roma: La Nuova Italia Scientifica.
Mazzacurati, G. (1987). Pirandello nel romanzo europeo. Bologna: Il Mulino.
Petrone, G. (1988). Locus amoenus/locus horridus: due mondi di pensare il bosco. Aufidus, 5, 3-18.
Petronio, G. (1990). Restauri letterari da Verga a Pirandello. Roma-Bari: Laterza.
Pirandello, L. (1990). Tutti i romanzi, a cura di G. Macchia. Milano: Mondadori.
Pirandello, L. (1992). I vecchi e i giovani, a cura di A. Nozzoli. Oscar Mondadori: Milano.
Pirandello, L. (1994). L’umorismo e altri saggi. La crisi di fine secolo: la relatività di ogni cosa. Firenze: Guinti.
Scaffai, N. (2017). Letteratura e ecologia. Forme e temi di una relazione narrativa. Roma: Carocci.
Sciascia, L. (2001). Pirandello e la Sicilia. Milano: Adelphi.
Scrivano, R. (1992). “I vecchi e i giovani” e la crisi delle ideologie. Milano: Mursia.
Serkowska, H. (2012). Romanzo storico: la storia nella letteratura italiana del ‘900. Pesaro: Metauro.
Spinazzola, V. (1992). Il romanzo antistorico. Roma: Riuniti.
Tellini, G. (1998). Il romanzo italiano dell’Ottocento e Novecento. Milano: Mondadori.
Tischner, J. (1998). Spór o istnienie człowieka. Kraków: Znak.
Violante, L., Piazza, F. (2001). Il Parlamento nel romanzo italiano. In F. Piazza (a cura di), Storia d’Italia. Annali 17. Il Parlamento. Torino: Einaudi.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Cezary Bronowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).