Abstrakt
The year 2014 saw the release of two films on the topic of terrorism from a perspective not yet adopted in Spanish fictional works: the comedy Ocho apellidos vascos, by Emilio Martínez-Lázaro, and La revolución de los ángeles, the social drama depicting the terrorist as a social activist, by Javier Silvestre, Oriol Clavell and Marc Barbena. This article explores the ways in which both approaches move away from more traditional forms of representing terrorism, such as the thriller or the emotional tribute to the victims, and to what extent the success of both films is a result of their unique perspectives on the question of terrorism.Bibliografia
BARBENA, Marc (dir.) (2014). La revolución de los ángeles. Mataró: Nomis Produccions.
BELINCHÓN, G. & KOCH, T. (2014, 28 de marzo). Kale borroka en el cine español. El País. En línea URL: <http://cultura.elpais.com/cultura/2014/03/27/>. actualidad/1395950532_937507.html> (fecha de consulta: 18.09.2014).
BRUNET, P. (2014, 6 de mayo). Ocho apellidos vascos supera los 50 millones de euros. El Economista. En línea URL: <http://www.eleconomista.es/boxoffice/reports_spain/2014/ocho-apellidosvascos-supera-los-50-millones-de-e/> (fecha de consulta: 18.09.2014).
CAMUS, A. (2012). Los Justos (trad. de Mauro Armiño). Madrid: Alianza Editorial.
CARMONA, L. M. (2004). El terrorismo y ETA en el cine. Madrid: Cacitel.
CARVAJAL, Á. (2014, 9 de julio). Pablo Iglesias demanda a Aguirre por acusarle de apoyar a ETA. El Mundo. En línea URL: <http://www.elmundo.es/espana/2014/07/09/53bd34a4268e3e705a8b4589.html> (fecha de consulta: 18.09.2014).
COBEAGA, B. & VICUÑA, J. (dirs.) (2014). Vaya Semanita. San Sebastián / Bilbao: Pausoka Productions. En línea URL: <http://www.eitb.eus/es/television/programas/vaya-semanita/videos/> (fecha de consulta: 1.04.2014).
COSTA, J. (2014, 14 de marzo). Amor y hecho diferencial. El País. En línea URL: <http://cultura.elpais.com/cultura/2014/03/13/actualidad/1394738075_270755.html> (fecha de consulta: 18.09.2014).
INSAUSTI, M. (2014, 16 de marzo). La vuelta al humor regionalista de Chomin del Regato. Gara. En línea URL: <http://www.naiz.eus/es/hemeroteca/gara/editions/gara_2014-03-16-06-00/hemeroteca_articles/la-vuelta-al-humor-regionalista-de-chomin-del-regato> (fecha de consulta: 18.09.2014).
ISUSI, J. de (2014). He visto ballenas. Bilbao: Astiberri.
JUARISTI, J. (2014, 30 de marzo). Vascoandaluza. ABC. En línea URL: <http://www.abc.es/historico-opinion/index.asp?ff=20140330&idn=1612268253395> (fecha de consulta: 18.09.2014).
KALFUS, K. (2006). A Disorder Peculiar to the Country. Nueva York: Harper Perennial.
MARTÍNEZ-LÁZARO, E. (dir.) (2014). Ocho apellidos vascos. Madrid: LaZona Films.
MARX, K. (2005). El 18 de Brumario de Luis Bonaparte (trad. de Adrián Melo). Buenos Aires: Longseller.
MORRIS, C. (dir.) (2010). Four Lions. Londres / París: Film4 / Warp Films / Wild Bunch / Optimum Releasing.
PÉREZ-LANZAC, C. (2013, 26 de marzo). Cifuentes afirma que la PAH ha manifestado su apoyo al entorno de ETA. El País. En línea URL: <http://politica.elpais.com/politica/2013/03/25/actualidad/1364203963_208246.html> (fecha de consulta: 18.09.2014).
VERA SANTAMARÍA, A. (2014, 31 de marzo). Enfermos terminales contra políticos corruptos. El Diario.es. En línea URL: <http://www.eldiario.es/cultura/cine/revolucion-angeles-terror-politicos-corruptos_0_244625893.html> (fecha de consulta: 18.09.2014).
ZARZALEJOS, J. A. (2014, 1 de abril). Ocho apellidos vascos: un bodrio. ElConfidencial. En línea URL: <http://blogs.elconfidencial.com/espana/notebook/2014-04-01/ocho-apellidos-vascosun-bodrio_110271/> (fecha de consulta: 18.09.2014).
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).