Abstrakt
This paper argues that Mario Vargas Llosa’s novel The Feast of the Goat (2000) uses the images of the bodies of three of its characters (Urania Cabral, Trujillo and Agustín Cabral) to represent the mechanisms of state terrorism at the time of Trujillo’s dictatorship in the Dominican Republic. It is a traumatizing system, which leaves somatic marks in all the actors involved. We analyze the manners in which the Peruvian author uses the images of protagonists’ organic processes to sketch the psychical, emotional and ideological processes and states, linked to or generated by the policies of intimidation.Bibliografia
BREUER, J.&FREUD, S. (2008). Studia nad Histerią (trad. de R. Reszke). Varsovia: Wydawnictwo KR.
BUTLER, J. (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad (trad. de M.A. Muñoz). Barcelona: Paidós.
CREGAN, K. (2006). The Sociology of the Body: Mapping the Abstraction of Embodiment. Londres: SAGE Publications. <http://dx.doi.org/10.4135/9781446214978>.
FOUCAULT, M. (2002). Vigilar y castigar: nacimiento de la prisión (trad. de A. Garzón del Camino). Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
MUDRY, Ph. (2011). [Intervención]. En H. Godinho (coord.), Ciência e imaginário em debate no CEIL. En línea URL: <http://vimeo.com/45705387> (fecha de consulta: 23.10.2014) [Grabación audiovisual].
PAZ, O. (1991). El laberinto de la soledad. México: Fondo de Cultura Económica.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2014). Terror / Terrorismo. Diccionario de la lengua española. En línea URL: <http://goo.gl/JWyEz4> (fecha de consulta: 23.10.2014).
TASSARA, P. (2003). La teoría del trauma en los primeros textos freudianos. NODVS: L’aperiòdic virtual de la secció clínica de Barcelona, 8. En línea URL: <http://goo.gl/75vGYW> (fecha de consulta: 12.10.2014).
VARGAS LLOSA, M. (1981). La guerra del fin del mundo. Barcelona: Seix Barral.
VARGAS LLOSA, M. (2000). La fiesta del Chivo. México: Alfaguara.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).