Abstrakt
The ethos of the journalist is based on his representations of the public space. Updated in the discourse, they participate in the construction of citizen identity. This is what we show through an enunciative analysis of editorials from the daily “Le Monde” during the Covid-19 pandemic crisis. The analysis highlights an increasingly marked identity divide during the crisis.
Bibliografia
Amossy, R. (2022). La notion d’ethos : faire dialoguer l’analyse du discours selon D. Maingueneau et la théorie de l’argumentation dans le discours. Argumentation et analyse du Discours, 29. DOI: https://doi.org/10.4000/aad.6869
Büyükgüze, S. (2011). Modalité et subjectivité : regard et positionnement du locuteur. Synergies Turquie, 4, 139-151. https://gerflint.fr/Base/Turquie4/buyukguzel.pdf.
Charaudeau, P. (2009). Identité sociale et identité discursive. Un jeu de miroir fondateur de l’activité langagière. In P. Charaudeau (dir.), Identités sociales et discursives du sujet parlant. Paris : L’Harmattan. http://www.patrick-charaudeau.com/Identite-sociale-et-identite,217.html.
Charaudeau, P. & Maingueneau, D. (2002). Dictionnaire d’analyse du discours. Paris : Seuil.
Ducard, D. (2012). Se parler à l’autre. Dialogisme : langue, discours (pp. 197-209). P.I.E. Peter Lang. https://shs.hal.science/halshs-01146634.
Filippi-Deswelle, C. (2012). Du locuteur au sujet énonciateur-locuteur. Arts et Savoirs, 2. DOI: https://doi.org/10.4000/aes.464
Heinich, N. (2018). Ce que n’est pas l’identité. Paris : Gallimard.
Jousset, P. (2015). Autour de la notion d’ethos. Un rapide tour d’horizon. In P. Jousset (dir.), L’homme dans le style et réciproquement (pp. 83-92). Aix-en-Provence : Presses Universitaires de Provence. DOI: https://doi.org/10.4000/books.pup.10231
Krieg, A. (2000). Analyser le discours de presse. Mises au point sur le discours de presse comme objet de recherche. Communication, 20/1, 75-97. http://journals.openedition.org/communication/6432. DOI: https://doi.org/10.4000/communication.6432
Maingueneau, D. (1976). Initiation aux méthodes de l’analyse du discours. Problèmes et perspectives. Paris : Hachette.
Maingueneau, D. (2007). Genres de discours et modes de généricité. Le français aujourd’hui, 159, 29-35. DOI: https://doi.org/10.3917/lfa.159.0029
Maingueneau, D. (2014). Retour critique sur l’éthos. Ethos discursif. Langage et société, 149, 31-48. Paquot, T. (2009). L’espace public. Paris : La Découverte. DOI: https://doi.org/10.3917/ls.149.0031
Rabatel, A. (1998). La construction textuelle du point de vue. Paris : Delachaux et Niestlé. DOI: https://doi.org/10.3917/deni.rabat.1998.01
Rabatel, A. (2004). Argumenté en racontant. (Re)lire et (ré)écrire les textes littéraires. Bruxelles : DeBoeck. DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.rabat.2004.01
Węgrzyn, A. (2008). Éditorial – genre marqué axiologiquement. Romanica Cracoviensia, 8. https://www.ejournals.eu/Romanica-Cracoviensia/2008/Numer-1/art/3223/.
Woerther, F. (2005). Aux origines de la notion rhétorique d’ethos. Revue des études grecques, 118-1, 79-116. https://www.persee.fr/doc/reg_0035-2039_2005_num_118_1_4607. DOI: https://doi.org/10.3406/reg.2005.4607
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Lucia Ráčková, Francois Schmitt
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).