Abstrakt
The article examines the question of the authorship and generic classification of La Seine et ses bords (1836). This work is commonly misattributed to Charles Nodier, but the most likely author is Alexandre Mure de Pélanne, who in 1835 published a similar essay on the Saône River. The comparison of both works shows a clear difference in their perspectives: La Saône et ses bords, with an emphasis on the his- torical context, meets the generic criteria of album pittoresque (picturesque album), whereas a focus on topography and hydrology of La Seine et ses bords brings it closer to the genre of mémoire géographique (geographical memoir). The scientific scope of La Seine et ses bords also distinguishes it from Nodier’s and Taylor’s Voyages pittoresques et romantiques dans l’ancienne France, the most famous cycle of Romantic journeys through France.
Bibliografia
Blais, H. & Laboulais, I. (2006). Les figures de la géographie moderne : fragmentation et régularités. In H. Blais & I. Laboulais (dir.), Géographies plurielles. Les sciences géographiques au moment de l’émergence des sciences humaines (1750-1850) (pp. 9-60). Paris : L’Harmattan.
Bonafos, A. (2018). De l’archéographie à l’archéologie pittoresques. L’évolution des Voyages pittoresques et romantiques dans l’ancienne France. Cahiers d’études nodiéristes, 5/1, 25-57.
Borel de Hauterive, J. (1851). Annuaire de la noblesse de France et des maisons souveraines de l’Europe. T. 8. Paris : Dentu.
Bret, P. (1991). Le Dépôt général de la guerre et la formation scientifique des ingénieurs-géographes militaires en France (1789-1830). Annals of Science, 48/2, 113-157. DOI: https://doi.org/10.1080/00033799100200171
Broc, N. (1976). La pensée géographique en France au XIXe siècle : continuité ou rupture. Revue géographique des Pyrénées et du Sud-Ouest, 47/3, 225-247. DOI: https://doi.org/10.3406/rgpso.1976.3474
Cailleux, A., Nodier, C. & Taylor, I. (1820). Voyages pittoresques et romantiques dans l’ancienne France. Ancienne Normandie. T. 1-3. Paris : Didot frères.
Foucart, B. (2014). Isidore Séverin Justin Taylor, découvreur et inventeur culturel. In La Fabrique du romantisme. Charles Nodier et les Voyages pittoresques. Catalogue de l’exposition au Musée de la Vie romantique (pp. 69-81). Paris : Paris Musées.
Mure de Pélanne, A. (1835). La Saône et ses bords. Paris : Au bureau de la publication. Nodier, C. (1836). La Seine et ses bords. Paris : Au bureau de la publication.
Parsis-Barubé, O. (2017). En marge de Taylor et de Nodier. Les petits voyages pittoresques et la réinven- tion romantique de la province. In P. Antoine, D. Méaux & J.-P. Montier (dir.), La France en albums (XIXe-XXIe siècles) (pp. 31-43). Paris : Hermann. DOI: https://doi.org/10.3917/herm.antoi.2017.01.0031
Plas, É. (2021). Le Sens des bêtes. Rhétoriques de l’anthropomorphisme au XIXe siècle. Paris : Classiques Garnier.
Quérard, J.-M. (1964). Les Supercheries littéraires dévoilées : galerie des écrivains français de toute l’Eu- rope qui se sont déguisés sous des anagrammes, des astéronymes, des cryptonymes, des initialismes, des noms littéraires, des pseudonymes facétieux ou bizarres, etc. T. 2. Paris : G.-P. Maisonneuve & Larose.
Thibault, G.R. (2006). Bernardin de Saint-Pierre et la géographie. In H. Blais & I. Laboulais (dir.), Géo- graphies plurielles. Les sciences géographiques au moment de l’émergence des sciences humaines (1750-1850) (pp. 257-273). Paris : L’Harmattan.
Urfé de, H. (1612). Première partie de l’Astrée de messire Honoré d’Urfé. Paris : Toussaint du Bray. Zaragoza, G. (2018). La Seine et ses bords. Voyage pittoresque et romantique ?. Cahiers d’études nodiéristes, 5/1, 103-117.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Marta Sukiennicka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).