Abstrakt
The present contribution is a corpus-based analysis of protest messages that could be read during demonstrations in Poland against the decision of the Constitutional Court imposing further restrictions on the abortion law in 2020. The corpus is made up of 1000 texts written on placards and banners of the demonstrators, which were photographed and uploaded on newspaper websites or on Facebook between October 22 and November 22. The author examines the slogans with the aim of grasping the discursive identity/identities of protesting women, and reflect on the changing perception of the role of women in the Polish society.
Bibliografia
Bernard Barbeau, G. (2015). De l’appel à mobilisation à ses mécanismes sociodiscursifs : le cas des slogans écrits du printemps érable. Argumentation et Analyse du Discours, 14. DOI: https://doi.org/10.4000/aad.1969
Bernard Barbeau, G. (2017). Reprise, reformulation et réappropriation : les traces de discours anté-rieurs dans les slogans écrits du printemps érable. Pratiques, 173-174. DOI: https://doi.org/10.4000/pratiques.3258
Charaudeau, P. (2009). Identité sociale et identité discursive. Un jeu de miroir fondateur de l’activité langagière. In P. Charaudeau (dir.), Identités sociales et discursives du sujet parlant. Paris : L’Harmattan. http://www.patrick-charaudeau.com.
Collet, S. (1982). La manifestation de rue comme production culturelle militante. Ethnologie Française, 12 (2), 167-176. www.jstor.org.
Denton, R.E. (1980). The Rhetorical Functions of Slogans : Classifications and Characteristics. Communication Quarterly, 28 (2). DOI: https://doi.org/10.1080/01463378009369362
Gérardin-Laverge, M. (2018). C’est en slogant qu’on devient féministe. Hétérogénéité du genre et performativité insurrectionnelle. Semen, 44. DOI: https://doi.org/10.4000/semen.10779
Grinshpun, Y. (2013). Discours manifestant et contestation universitaire (2009). Argumentation et Analyse du Discours, 10. DOI: https://doi.org/10.4000/aad.1476
Iwaniuk, J. (2020). En Pologne, l’avortement devient quasiment illégal après une décision de justice. Le Monde, 22.10. www.lemonde.fr.
Korolczuk, E. (2019). Odzyskiwanie języka, czyli jak zmieniła się debata o aborcji w kontekście Czarnych Protestów i Strajków Kobiet. In E. Korolczuk, B. Kowalska, J. Ramme & C. Snochowska-Gonzalez (éds.), Bunt kobiet. Czarne Protesty i Strajki Kobiet (pp. 121-153). Gdańsk : Europejskie Centrum Solidarności.
Maingueneau, D. (1987). Nouvelles tendances en analyse du discours. Paris : Hachette.
Newsome, C. (2002). The Use of Slogans in Political Rhetoric. The Corinthian, 4, 21-35. https://kb.gcsu.edu/thecorinthian/vol4/iss1/3.
Reboul, O. (1975). Le Slogan. Bruxelles : Complexe.
Steciąg, M. (2019). Dyskurs protestów kobiet w Polsce w latach 2016-2017: artystyczne wizualizacje, wokalizacje, werbalizacje. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica, 53, 21-31. DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6077.53.02
Woch, A. (2021). La génération Z en manifestation. Un franchissement de frontières ? InVerbis, XI (1), 53-63.
https://www.facebook.com/123spacerowicze/.
https://oko.press/mowa-kobiecej-rewolucji-120-hasel-w-16-kategoriach.
https://www.facebook.com/MuzeumSztukiNowoczesnej/posts/10158121994404130/?locale=pl_PL.
https://www.fakt.pl/polityka/strajk-kobiet-najlepsze-hasla-z-protestow-kobiet/4b0j8sv.
https://www.miastokobiet.pl/strajki-kobiet-najlepsze-hasla-z-transparentow/.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10224664746390593&set=pcb.10224664754110786.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10158482569300630&set=pcb.10158482571275630.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.2795557624039103&type=3.
https://www.facebook.com/paweldlawm.
https://www.facebook.com/StrajkKobiet.transparenty/photos.
https://teatrnn.pl/opowiadanie-swiata/slowa-rewolucji/.
https://www.facebook.com/watch/?v=1019558745197171.
http://mediana27.blogspot.com/2020/10/poezja-zbuntowanej-ulicy.html.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Agnieszka Woch
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).