Abstrakt
The first part of the article with the title Reverberations of Caragialism in Andrei Pleșu’s essays, completes the effort of systematizing the Caragialian literary legacy, by adding to the post-Caragialian literary corpus the publicistic essays written by Andrei Pleșu. In volumes such as Faces and masks of transition (Chipuri și măști ale tranziției), Comèdies at the gates of the Orient (Comèdii la porțile Orientului), The public obscenity (Obscenitatea publică), we find sufficient evidence of Andrei Pleṣu’s belonging to the literary trend of Caragialism. In this first part of the article, we point out that essential components from the paradigm of Caragialism, such as the irony and the sarcasm, the politics, the parade patriotism and the gastronomy are alluded to and revalued in Andrei Pleșu’s essays, in a way that highlights both the viability of the model and Pleșu’s endowment with an exceptional humoristic talent and satirical sense, worthy of a literary follower of I.L. Caragiale.
Bibliografia
Caragiale, I.L. (2000). Opere, vol. I: Proză literară. București: Univers Enciclopedic.
Cioculescu, Ș. (1962). Ironia în opera lui Caragiale. Viața românească, XV, 6, 27-32.
Crăciun, G. (coord.). (1999). Competiția continuă (Generația ’80 în texte teoretice). Pitești: Editura Paralela 45.
Dogoiu, I. (2011). Andrei Pleșu, o retragere simptomatică (Opinii). Preluat de pe Ziare.com Andrei Plesu, o retragere simptomatica (Opinii). https://ziare.com/media/presa-scrisa/andrei-plesu-o-retragere-simptomatica-1140111.
Gogea, V. (1988). Vocația succesorală, Ateneu, 11, reprodus în Crăciun, G. (coord.). (1999). Competiţia continuă (Generaţia ’80 în texte teoretice) (pp. 356-357). Pitești: Editura Paralela 45.
Gogea, V. (2002). Oftalmoftologia sau ochelarii lui Nenea Iancu. Cluj-Napoca: Editura Grinta.
Ilie, L. (2003a). Atitudinea comică și personalitatea caragialiană. Buletinul Universității Petrol-Gaze din Ploiești, 2, 72-76.
Ilie, L. (2003b). Pișicherul postcaragialian. Buletinul Universității Petrol-Gaze din Ploiești, vol. LV, seria Științe Umaniste, 4, 7-13.
Ilie, L. (2008). Great Romanian ’Non-Patriots’. Buletinul Universității Petrol-Gaze din Ploiești, vol. LX, seria Filologie, 2A, 115-125. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=54427.
Ilie, L. (2012). Un veac de caragialism. Comic și absurd în proza și dramaturgia românească postcaragialiană. Iași: Institutul European.
Lăcustă, I. (1985). Cu ochi blânzi. București: Cartea Românească.
Manolescu, F. (1983). Caragiale și Caragiale. Jocuri cu mai multe strategii. București: Cartea Românească.
Matei, S.A. (2004). Boierii minții. Intelectualii români între grupurile de prestigiu și piața liberă a ideilor. București: Compania.
Mihăilescu, D.C. (1994). Cuvânt înainte. In I.L. Caragiale, Despre lume, artă și neamul românesc (pp. 5-22). București: Humanitas.
Pârvulescu, I. (2011). Lumea ca ziar. A patra putere: Caragiale. București: Humanitas.
Pleșu, A. (2005a). Comèdii la porțile Orientului. București: Humanitas.
Pleșu, A. (2005b). Obscenitatea publică. București: Humanitas.
Pleșu, A. (2019). Patriotismul altfel. https://adevarul.ro/blogurile-adevarul/patriotismul-altfel-1958278.html.
Simion, E. (2000). Prefață. I.L. Caragiale și spiritul românesc. In I.L. Caragiale, Opere, vol. I: Proză literară (pp. III-XXXIII). București: Univers Enciclopedic.
Spiridon, M. (2000). Melancolia descendenței, O perspectivă fenomenologică asupra memoriei generice a literaturii. București: Editura Polirom.
Zarifopol, P. (1930). Introducere. In I.L. Caragiale, Opere, I: Nuvele și schițe (pp. III-XXVIII). București: „Cultura națională”.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Loredana Nicoleta Ilie
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).