Abstrakt
The aim of this article is to analyse the identity construction of companion animal owners in French digital commemorative discourse. The study is based on homages to animals published on the website of the French pro-animal organization 30 millions d’amis. The issue is being examined in relation to the speaking legitimacy of the subject and to the communication situation, which leads to the distinction of two fundamental components of their identity construction: intimate identity and situation of mourning. The study underlines community character of the commemorative discourse devoted to animals, its high level of pathemization and presence of attitudes of engagement and dramatization.
Bibliografia
Fondation 30 Millions d’Amis. (n.d.). En mémoire de mon ami. https://amonami.30millionsdamis.fr/.
Bourdeloie, H. (2018). Vivre avec les morts au temps du numérique. Recompositions, troubles & tensions. Semen, 45. DOI: https://doi.org/10.4000/semen.11588
Canselier, S. (2015). Les grands progrès de la protection animale en droit français et européen. Histoire de la recherche contemporaine, 1 (4). DOI: https://doi.org/10.4000/hrc.977
Charaudeau, P. (1992). Grammaire du sens et de l’expression. Paris : Hachette Livre.
Charaudeau. P. (2000). La pathémisation à la télévision comme stratégie d’authenticité. In C. Plantin,
M. Doury, V. Traverso (éds.), Les émotions dans les interactions (pp. 125-155). Lyon : Presses Universitaires de Lyon.
Charaudeau, P. (2009). Identité sociale et identité discursive. Un jeu de miroir fondateur de l’activité langagière. In P. Charaudeau (éd.), Identités sociales et discursives du sujet parlant (pp. 15-28). Paris : L’Harmattan. http://www.patrick-charaudeau.com/Identite-sociale-etidentite.html.
Charaudeau, P. (2011). Les médias et l’information. L’impossible transparence du discours. Bruxelles : De Boeck Supérieur. DOI: https://doi.org/10.3917/dbu.chara.2011.01
Eskenazi, E. & Paveau, M.-A. (2020). Les affichettes d’animaux perdus. Discursivité, agentivité, anthroponymie. Itinéraires, 2. DOI: https://doi.org/10.4000/itineraires.8637
Florea, M.-L. & Wrona, A. (2018). Présentation : Deuil en ligne. Les discours funéraires à l’ère du numérique. Semen, 45. DOI: https://doi.org/10.4000/semen.11587
Gaillemin, B. (2009). Vivre et construire la mort des animaux. Le cimetière d’Asnières. Ethnologie française, 39, 495-507. DOI: https://doi.org/10.3917/ethn.093.0495
Herpin, N. & Verger, D. (2016). La possession d’animaux de compagnie en France : une évolution sur plus de vingt ans expliquée par la sociologie de la consommation. L’Année sociologique, 2, 421-466. Leleux, F.-C. (2018). Comme un chien dans un cimetière ou les raisons d’un amour. Topique, 142, 135-146. DOI: https://doi.org/10.3917/anso.162.0421
Maingueneau, D. (2021). Analyser les textes de communication. Paris : Armand Collin.
Meijer, E. (2019). When Animals Speak. Toward an Interspecies Democracy. New York: New York University. DOI: https://doi.org/10.18574/nyu/9781479859351.001.0001
Michalon, J. (2020). Qu’est-il donc arrivé aux chiens ? Réflexions sur la condition canine contemporaine. In T. Bedossa, J. Jeanin (éds.), Comportement et bien-être du chien. Une approche interdiscipllinaire (pp. 493-508). Dijon : Educagri Editions. DOI: https://doi.org/10.3917/edagri.bedos.2020.01.0493
Mondémé, C. (2018). Comment parle-t-on aux animaux ? Formes et effets pragmatiques de l’adresse aux animaux de compagnie. Langage et société, 163, 77-99. DOI: https://doi.org/10.3917/ls.163.0077
Veyrié, N. (2018). Cimetières virtuels pour les animaux de compagnie : les traces d’un deuil ? Semen, 45. DOI: https://doi.org/10.4000/semen.11623
Veyrié, N. (2019). Cimetières pour les animaux de compagnie et micro-rites funéraires. Quelles frontières entre humains et animaux ? L’Homme & la Société, 210, 85-105. DOI: https://doi.org/10.3917/lhs.210.0085
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Michał Bryja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).