Abstrakt
Taking as a starting point the nowadays evident role of media in the process of forming public opinion, our article focuses on the function performed in it by the title pages of periodicals. The analysis of their iconic and textual message (based on the covers of French magazines concerning the so-called affaire DSK) allows to state that it mainly serves the purpose of building up emotions in the receiver, which eventually is meant to achieve a certain persuasive effectBibliografia
AMOSSY, R. (1997): « Cliché et Pathos : l’instigation à la violence ». In : Cl. Raynaud & P. Vernon (ed.), Fonctions du cliché. Du banal à la violence, vol. 16. Tours : GRAAT, 15-28.
AMOSSY, R. (2006): L’argumentation dans le discours. Paris : Armand Colin.
BECKER, H. (2001): « Sociologie visuelle, photographie documentaire et photojournalisme : tout (ou presque) est affaire de contexte ». Communications, 71, Le parti pris du document. Paris : Le Seuil.
BEYAERT-GESLIN, A. (2006): L’image ressassée. Photo de presse et photo d’art. Communication et langages, 147, 119-135.
BRALCZYK, J. (2007) : O języku propagandy i polityki. Warszawa: Trio.
CHARAUDEAU, P. (2008): « Pathos et discours politique ». In : Michael Rinn (ed.), Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : PUR, 49-58.
CORNU, D. (1998) : « Journalisme et la vérité ». Autres Temps. Cahiers d’éthique sociale et politique, 58, 13-27.
KACPRZAK, A. (2013): « Le pathos négatif en tant que trait du discours politique totalitaire ». In : Argumentation et Analyse du Discours [En ligne], 10 | 2013, mis en ligne le 10 avril 2013, URL: http://aad.revues.org/1427
KAMIŃSKA-SZMAJ, I. (2004): „Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć”. In : P. Krzyżanowski & P. Nowak (ed.), Manipulacja w języku. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marie Curie-Skłodowskiej, 13-27.
KERBRAT-ORECCHIONNI, C. (2000): « Quelle place pour les émotions dans la linguistique du XXe siècle ? ». In : Ch. Plantin et al. (ed.), Les émotions dans les interactions. Lyon : PUL, 33-74.
PANIER, L. (2008): « L’émotion à la ‘Une’ : la mort de Yasser Arafat ». In : M. Rinn (ed.), Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : PUR, 351-371.
PERELMAN, C. & OBRECHTS-TYTECA, L. (1958): La nouvelle rhétorique, Traité de l’argumentation, t. 1. Paris : PUF.
PLANTIN, CH. (2005): L’Argumentation. Paris : PUF.
ROBRIEUX, J.-J. (2000): Rhétorique et argumentation. Paris : Nathan.
TAPPOLET, CH. (2000) : Émotions et valeurs. Paris : PUF.
TETU, J.-F. & LAMIZET, B. (2004): « L’émotion dans les médias: Dispositifs, formes et figures », Mots, 75, ENS Éditions, 9-20.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).