Abstrakt
This paper analyses the comments of internet users related to the news about the end of the world on the 21st of December, 2012. We consider which linguistic constructions allow fear to intensify. We indicate a semantic model of intensification which corresponds to the causative construction: Si Intens causes Si intens [very p (quality / condition)] causes [very q (act / new condition)], constituting the basis for the linguistic expression of fear. Because the end of the world is an unimaginable event, it causes fear – a primary and universal emotion. Surfers exploit various (formal, lexical, graphic, etc.) procedures which provide an opportunity for the feelings of fear to intensify. The intensification of the cause (approaching end of the world) provokes an intensification of the consequence (feeling of fear). The analysis is part of the work of the research group DiSEM (Discourse Semantics Inference) composed of researchers from the Pedagogical University of Cracow.Bibliografia
ANSCOMBRE, J.-C., TAMBA, I. (2013): « L’intensification ». Langue française, 177.
BOGACKI, K., KAROLAK, S. (1991): « Fondements d’une grammaire à base sémantique ». Lingua e Stile, XXVI, 309-345.
BOURION, E. « Le réseau associatif de la peur ». CNRS, InaLF, Nancy (http://www.revue-texto.net/Parutions/Analyse-thematique/Bourion.pdf).
BRESSON, D., DOBROVOL’SKIJ D. (1995): « Petite syntaxe de la peur. Application au français et à l’allemand ». Langue française, 105, 107-119.
DUMARSAIS (1988): Des tropes ou des différents sens. Paris : Flammarion.
FERRE, G. (2004): « Degrés d’intensité exprimés à l’oral. Du discours à la gestualité en passant par la prosodie ». In : M. Noailly & F. Lefeuvre, 13-26 (hal-00135441).
KAROLAK, S. (2001): Od semantyki do gramatyki. Warszawa: SOW.
KAROLAK, S. (2007): Składnia francuska o podstawach semantycznych, t. 1. Kraków: Collegium Columbinum.
IZERT, M. (2002): Les expressions Adj comme SN et l’intensification de la propriété, thèse de doctorat.
MURYN, T. (2005): « Continuité, intensité et fréquence ». Synergies Pologne, 1, 78-84.
MURYN T., NIZIOLEK M., HAJOK A., PRAZUCH W. (sous presse), Ce café me réveille ou l’intensité inférée.
NEVZOROVA, S. (2011): « Sur l’expression verbale de l’émotion dans le contexte culturel ». Romanica Cracoviensia, 11, 300-307.
PILECKA E. (2010): Verbes intensifieurs et leur fonctionnement en français contemporain. Łask: Oficyna Wydawnicza Leksem.
RIEGEL M., PELLAT J.-Ch., RIOUL R. (2001): Grammaire méthodique du français. Paris : Presses Universitaires de France.
ROMERO, C. (2001): L’intensité en français contemporain : analyse sémantique et pragmatique, thèse de doctorat, Université Paris 8 (http://marg.lng2.free.fr/documents/the0013_romero_c/the0013.pdf).
ROMERO, C. (2004): « Nouvelles remarques sur l’hyperbole ». In : M. H. Araujo Carreira (ed.), Plus ou moins ?! L’atténuation et l’intensification dans les langues romanes/ Travaux et Documents, 24. Saint Denis : Presses Universitaires de Vincennes, 265-282.
ROMERO, C. (2007): « Pour une définition générale de l’intensité dans le langage ». Travaux de linguistique, 54, 40-46.
STRAŚ, E. (2008): Kategoria intensywności we frazeologii. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).