Abstrakt
Indignation in the political discourse has a long rhetoric tradition because of its moral aspect. This article focuses on the discursive construction of this emotion by French politicians in their communiqué posted on officials websites and on their twitter. It will be asked (1) how expression of indignation affects discursive structure, (2) how it can be inferred referring to our stereotypes, (3) how the emotional involvement contributes to positive ethos of politicians. Our analysis is based on the study of emotion in discourse proposed by Ch. Plantin (2011), the notion of subjectivity in language (C. Kerbrat-Orecchioni 1980) and the concept of ethos D. Maingueneau (1999).Bibliografia
CHARAUDEAU, P. (2000): « Une problématisation discursive de l’émotion. À propos des effets de pathémisation à la télévision ». In : Ch. Plantin, M. Doury, V. Traverso (dir.), Les émotions dans les interactions. Lyon : Presses Universitaires de Lyon, 125-155.
KERBRAT-ORECCHIONI, C. (1980): L’énonciation. De la subjectivité dans le langage. Paris : Armand Colin. Le Nouveau Petit Robert. Dictionnaire alphabétique et analogique de la langue française (1993) : J. Rey-Debove et A. Rey (dir.). Paris : Dictionnaires Robert.
MAINGUENEAU, D. (1999): « Ethos, scénographie, incorporation ». In : R. Amossy (dir.) : Images de soi dans le discours. La construction de l’ethos. Lausanne – Paris : Delchaux et Niestlé, 75-100.
PLANTIN, CH. (2011): Les bonnes raisons des émotions. Principe et méthode pour l’analyse du discours émotionné. Bern : Peter Lang.
PLANTIN, CH. (2012): « Indignes, indignités, indignés : la construction argumentative de l’indignation ». In : Les discours en classe de français. Recherches. Revue de didactique et de pédagogie du français, 56. En ligne: http://icar.univ-lyon2.fr/membres/CPlantin/documents/publis_classes/35_2012c_Indign.pdf Trésor de la langue française informatisé. http://atilf.fr
Sitographie
http://www.u-m-p.org/actualites/espace-presse/jean-francois-cope-est-profondement-choque-et-indigne-par-la-violente-attaque-armee-dont-liberation-a-fait-lobjet-, consulté le 29.02.2014.
http://eelv.fr/2013/11/22/appel-a-manifester-le-30-novembre-marchons-contre-le-racisme/, consulté le 15.12.2013.
http://eelv.fr/2013/10/20/francois-hollande-et-manuel-valls-sur-leonarda-des-propos-inhumains-etincomprehensibles/, consulté le 15.12.2013.
https://twitter.com/fbeatse/status/302548594349703168, consulté le 10.01.2014.
http://eelv.fr/2013/10/20/francois-hollande-et-manuel-valls-sur-leonarda-des-propos-inhumains-etincomprehensibles/, consulté le 15.12.2013.
http://www.parti-socialiste.fr/communiques/les-seules-affaires-dont-il-est-question-sont-les-affairesconcernant-lump-0, consulté le 10.01.2014.
http://www.u-m-p.org/actualites/espace-presse/60-000-postes-le-scandale-du-mensonge-la-hontede-lescroquerie-politique-105431103, consulté le 10.02 2014.
http://www.frontnational.com/2014/03/loin-du-marecage-umps-des-affaires-garder-le-cap-des-vraisproblemes-des-francais/ , consulté le 17.03.2014.
http://www.u-m-p.org/actualites/espace-presse/etre-ministre-de-la-republique-oblige-a-la-decencea-la-juste-distance-a-levenement-au-strict-respect-des-institutions-nul-ne-peut-transiger-avecces-exigences-105571303, consulté le 17.03.2014.
https://twitter.com/JLMelenchon, consulté le 3.03.2014.
https://twitter.com/JLMelenchon, consulté le 17.03.2014.
https://twitter.com/FrancoisFillon, consulté le 10.03.2014.
https://twitter.com/eel, consulté le 3.03.2014.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).