Abstrakt
The present paper comes in the wake of ‘Discours 2000’ conference. It aims at the synthesis of anti-Semitic verbal acts showing an entrenchment in linguistic stereotypes picked put in Polish and French web forums. A bundle of anti-Semitic interpretations have been selected from discussions dealing with acclaimed cases of Dominique Strauss-Kahn. It is demonstrated how a given speech act can be knowingly complemented with extra-verbal elements so that its interpretation becomes unambiguous. The examples brought under discussion show to what extent the linguistic concept of Jews is ingrained in today’s culture.Bibliografia
AMOSSY R. (2010): La présentation de soi. Ethos et identité verbale. Paris : PUF.
AMOSSY R. (2013): L’argumentation dans le discours. Paris : Armand Colin.
ANGENOT M. (2008): Le Dialogue de sourd. Traité de rhétorique antilogique. Paris : Mille et Une Nuits.
ANIS J. (ed.) (1999): Internet, communication et langue française. Paris : Herme Sciences Publications.
AUBERGE V. (2002): « Prosodie et émotion ». In : Actes des deuxièmes assises nationales du GdR I3, 263-273. Retrieved from www.icp.inpg, Editions Cépaduès.
AUBERGE V., AUDIBERT N., RILLIARD A. (2006): « De E-Wiz à C-clone : Recueil, modélisation et synthèse d’expressions authentiques ». Revue d’intelligence artificielle, 20(4-5), 499-527.
BARTMIŃSKI J. (1999): Językowy obraz świata. Lublin: UMCS.
GRZEGORCZYKOWA R. (2001): Wprowadzenie do semantyki językoznawczej. Warszawa: PWN.
HASTINGS M. (2014): « Paroles transgressives et émotivité digitale ». Internet contribue-t-il à la “dé-civilisation des moeurs” » ?, contribution au colloque francophone Discours 2000 tenu à Poznan, mars 2014, discours2000.home.amu.edu.pl
HOROVITZ R., SAMUELS S. J. (1987): “Definition of oral and written language”. In : R. Horovitz & S. J. Samuels (ed.), Comprehending oral and written language, Academic Press, INC, Harcourt Brace Javanovich Publishers, 6-23.
NEZRI-DUFOUR S. (2008): « La figure du juif dans La Storia d’Elsa Morante ». Cahiers d’études italiennes, 8, 65-74.
PLANTIN CH. (2012): « Les séquences discursives émotionnées : Définition et application à des données tirées de la base CLAPI ». Retrieved from http://www.umr8547.ens.fr
RINN M. (2008): « Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue ». Rennes : Presses universitaires de Rennes (Interférences) et l’avis de Yasri-Labrique E. sur l’oeuvre. Mots. Les langages du politique, 93/2010. Retrieved from http://mots.revues.org/19834
Sites :
– français : tempsreel.nouvelobs.com, metamag.fr
– polonais : les forums de discussion des sites wyborcza.biz, gazeta.pl, wyborcza.pl (du même éditeur) et onet.pl
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).