Abstrakt
The article focuses on the French philology students’ skills of interpreting emotions in radio debates. Data analysis was conducted with the use of the interactional approach, discourse analysis and the rhetorical argumentation approach. The aim was to better understand the students’ interpretative actions and especially, their perception of ethos and pathos. The second objective of the study was to conduct a pilot test of the methodology inspired by research on argumentation in discourse in order to analyze persuasive discourse in a foreign language.Bibliografia
AMOSSY, R. (2011/12): « Des sciences du langage aux sciences sociales : l’argumentation dans le discours ». A contrario, 16, 10-25.
ALLEN, N. (2012): Enseigner explicitement des métastratégies interprétatives en didactique de l’oral et de la lecture au deuxième cycle du secondaire avec l’album pour la jeunesse.
Mémoire présenté comme exigence partielle de la maîtrise en didactique des langues. http://www.archipel.uqam.ca/5062/1/M12655.pdf (La date du dernier accès: 10.04.2014).
BRANCA-ROSOFF, S. (2007): « Normes et genres de discours ». Langage et société, 119, 111-128.
BRETON, P. (2007): « Incompétences rhétoriques, incompétences démocratiques ». Questions de Communications, 12, 77-88.
CHARAUDEAU, P. (2008): « Pathos et discours politique ». In : M. Rinn (coord.), Émotions et discours. L’usage des passions dans la langue. Rennes : Presses universitaires de Rennes, 49-58.
COSTE, D., NORTH, B., SHEIL, J., TRIM, J. (2001): Cadre européen commun de références pour les langues. Conseil de l’Europe.
DOURY, M. (2003): « L’évaluation des arguments dans les discours ordinaires ». Langages et société, 105, 9-29.
DUCROT, O. (2004): « Argumentation rhétorique et argumentation linguistique ». In : M. Doury & S. Moirand (ed.), L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris : Presses Sorbonne Nouvelle, 7-34.
GÓRECKA, J., WILCZYŃSKA, W., WOJCIECHOWSKA, B. (sous presse) : “Developing second language oral competence through an integrated discursive approach: The conceptual framework of the project and the pilot study results”. In : M. Pawlak & E. Waniek-Klimczak (ed.), Theoretical, empirical and pedagogic perspectives on teaching, learning and assessing speaking skills in a second language.
GÓRECKA, J., WOJCIECHOWSKA, B. (2013): „Rozwijanie rozumienia publicystycznych audycji radiowych na poziomie zaawansowanym: specyfika etapu poprzedzającego słuchanie”. Neofilolog, 40(1), 59-78.
GRIZE, J.-B. (2004): « Le point de vue de la logique naturelle : démontrer, prouver, argumenter ». In : Marianne Doury & Sophie Moirand (ed.), L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris : Presses Sorbonne Nouvelle, 35-43.
JACQUIN, J. (2011): « Le/ La polémique : une catégorie opératoire pour une analyse discursive et interactionnelle des débats publics ? » Semen, 31, 43-60.
KERBRAT-ORECCHIONI, C. (2005) : Discours en interaction. Paris : Armand Colin.
LAFONTAINE, L. (2004): « L’enseignement-apprentissage des genres oraux à l’école secondaire québécoise ». In : Actes du 9ème Colloque du l’AIRDF.
TINDALE, CH. W. (2009): « L’argumentation rhétorique et le problème de l’auditoire complexe ». Argumentation et Analyse du Discours [en ligne] n. 2, http://aad.revues.org/493 La date du dernier accès: le 11 avril 2014.
VANDENDORPE, CH. (2001): « De la socialisation des stratégies interprétatives in Catherine Tauvernon, Comprendre et interpréter le littéraire à l’école et au-delà ». Paris INRP, 81-101.
VIGNAUX, G. (2004): « Une approche cognitive de l’argumentation ». In : M. Doury & S. Moirand (ed.), L’argumentation aujourd’hui. Positions théoriques en confrontation. Paris : Presses Sorbonne Nouvelle, 103-124.
VINCENT, D., BERNARD BARBEAU, G. (2012): « Insulte, disqualification, persuasion et tropes communicationnels : à qui l’insulte profite-t-elle ? ». Argumentation et analyse du discours, 8, „Insulte, violence verbale, argumentation” la revue électronique du groupe ADAAR http://aad.revues.org/1252?lang=en la date du dernier accès: 14.03.2014.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).