Bibliografia
Benczes, R. (2011). Putting the notion of “domain” back into metonymy: Evidence from compounds. In R. Benczes, A. Barcelona & F.J. Ruiz de Mendoza Ibáñez (eds.), Defining Metonymy in Cognitive Linguistics Towards a consensus view (pp. 197-215). Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/hcp.28.11ben
Croft, W. (1993). The role of domains in the interpretation of metaphors and metonymies. Cognitive Linguistics, 4/4, 335-370. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.1993.4.4.335
Gibbs Jr., R.W. (1999). Speaking and Thinking with Metonymy. In K.-U. Panther & G. Radden (eds.), Metonymy in Language and Thought (pp. 61-76). Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/hcp.4.04gib
Heine, B., Claudi, U. & Hünnemeyer, F. (1991). Grammaticalization. A Conceptual Framework. Chicago: The University of Chicago Press.
Lakoff, G. & Johnson, M. (2003 [1980]). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470993.001.0001
Lakoff, G. & Turner, M. (1989). More than Cool Reason. A Field Guide to Poetic Metaphor. Chicago-London: The University of Chicago Press. DOI: https://doi.org/10.7208/chicago/9780226470986.001.0001
Langacker, R.W. (1993). Reference-point constructions. Cognitive Linguistics, 4/1, 1-38. DOI: https://doi.org/10.1515/cogl.1993.4.1.1
Moreno Cabrera (1998). On the Relationships Between Grammaticalization and Lexicalization. In A. Giacalone Ramat & P.J. Hopper (eds.), The Limits of Grammaticalization (pp. 211-227). Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins. DOI: https://doi.org/10.1075/tsl.37.10mor
Ruiz de Mendoza Ibáñez, F.J. (1999). Introducción a la teoría cognitiva de la metonimia. Granada: Granada Lingvistica.
Ruiz de Mendoza Ibáñez, F.J. (2003). The role of mapping and domains in understanding metonymy. In A. Barcelona (ed.), Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective (pp. 109-132). Berlin-New York: De Gruyter Mouton. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110894677.109
Ruiz de Mendoza Ibáñez, F.J. & Pérez Hernández, L. (2001). Metonymy and the grammar: motivation, constraints and interaction. Language and Communication, 21 (4), 321-357. DOI: https://doi.org/10.1016/S0271-5309(01)00008-8
Terhalle, A.L. (2023). Metonymy in Frames. The Role of Functional Relations in Contiguity-Based Se- mantic Shifts of Nouns. Berlin-Boston: Walter de Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110755459
Traugott, E.C. (2010). (Inter)subjectivity and (inter)subjectification: A reassessment. In K. Davidse, L. Vandelanotte & H. Cuyckens (eds.), Subjectification, Intersubjectification and Grammaticalization (pp. 29-71). Berlin-New York: Mouton de Gruyter. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110226102.1.29
Traugott, E.C. (2012). Pragmatics and language change. In K. Allan & K.H. Jaszczolt (eds.), The Cambridge Handbook of Pragmatics (pp. 549-565). Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139022453.030
Traugott, E.C. & Dasher, R.B. (2002). Regularity in Semantic Change. Cambridge: Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511486500
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Xavier Pascual-López

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
