Abstrakt
This work discusses two poetic works published by Edicions Poncianes in the last decade: Gabriel Ventura’s W and Juana Dolores’ Rèquiem català: i si una nació desfilant per una catifa vermella, as proposals for hybridisation of text and image that thematize the tension between reality and fiction in arts. This happens in the conjunction between the postmodern crisis of the referent and the new ubiquitous status of the image. In both, the image plays a central role, which allows us to set a dialogue between the textual and discursive components and Ingrid Guardiola’s diagnosis of the new status of the image as a generator of realities, in this case, from the imaginary of literature and the virtual way of thinking about the context.
Bibliografia
Adorno, T. (2004). Teoría estética. Madrid: Akal.
Barthes, R. (2009). La Cámara lúcida. Barcelona: Paidós.
Baudrillard, J. (1998). Cultura y simulacro. Barcelona: Kairós.
Benjamin, W. (2018). Sobre el concepte d’Història. L’Espill, 58, 189-198.
Butler, J. (2019). Marcs de guerra: quines vides plorem? Barcelona: Institut Català Internacional per la Pau.
Butler, O. E. (1993). Parable of the sower. Nova York: Four Walls Eight Windows.
Cavarero, A. (2013). Inclinazioni: critica della rettitudine. Milà: Raffaele Cortina.
Cixous, H. (2010). Le rire de la méduse: et autres ironies. París: Galilée.
Debord, G. (1967). La Société du spectacle. París: Buchet.
Didi-Huberman, G. (2018). La imagen superviviente. Madrid: Abada.
Dolores, J. (2023). Rèquiem català: i si una nació desfilant per una catifa vermella. Barcelona: Edicions Poncianes.
Fisher, M. (2022). Realisme capitalista. Barcelona: Virus.
Fontcuberta, J. (2010). La cámara de Pandora. Barcelona: Gustavo Gili.
Fontcuberta, J. (2016). La Furia de las imágenes: notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Gregori, A. (2015). La dimensión política de lo irreal: el componente ideológico en la narrativa fantástica española y catalana. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Guardiola, I. (2018). L’ull i la navalla. Barcelona: Arcàdia.
Jameson, F. (1992). Postmodernism, or, the cultural logic of late capitalism. Durham: Duke University Press. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822378419
Matas Pons, À. (2015). Falseamiento y consumo de la identidad, de Rousseau a Adorno. Isegoría. Revista de Filosofía moral y política, 53, 631-646. DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2015.053.09
Mbembe, A. (2011). Necropolítica. Barcelona: Melusina.
Preciado, P. (2005). Multitudes queer. Nota para una política de los “anormales”. Nombres. Revista de Filosofía, 19, 157-166.
Szondi, P. (2016). Iluminaciones sobre ciudades en Benjamin y otros ensayos. Buenos Aires: Cuenco de plata.
Ventura, G. (2019). W. Barcelona: Edicions Poncianes.
Ventura, G. (2020). Apunts per a un incendi dels ulls. Barcelona: Documents Documenta. Zafra, R. (2017). El entusiasmo. Barcelona: Anagrama.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Laia Badal Casas

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
