Abstrakt
This paper proposes the reading of Ruxandra Ceseranu’s novel Un singur cer deasupra lor as a modern apocrypha presenting a historiosophic vision of Romania’s fate in the second half of the 20th century with the use of apocalyptic themes and symbolic imagery. The analysis consists of tracing references to the Book of Revelation which is a key element to the interpretation of the novel, and to other biblical books and themes. The analysis is supplemented with an attempt at describing the most significant archetypical and cultural symbols, and the remnants of bygone traditions that provide the second reading to those historically-grounded stories. References to folk tales based on Christian imaginary world further strengthen the proposition of the apocryphal nature of the work. The additional argument supporting my thesis is the polyphonic and multilayer structure of the novel that combines subjective visions and mythical interpretations with the factual layer, and the use of palimpsest technique consisting of interweaving texts of other authors into the main narration. The paper does not address the question of the conformity of the literary vision with the source documents and historical prototypes of certain episodes and persons. Those matters were partly commented on by the author in the afterword.Bibliografia
BLAGA, L. (1969): Trilogia culturii. Orizont și stil. București: Editura pentru Literatură Universală.
BOSING, W. (2005): Hieronim Bosch. Między niebem a piekłem. Köln: Taschen/Edipresse Polska S. A.
CESEREANU, R. (1998): Călătorie spre centrul infernului. Gulagul în conștiința românească. București: Editura Fundației Culturale Române.
CESEREANU, R. (2013): Un singur cer deasupra lor. Iași: Polirom.
CHEVALIER, J., GHEERBRANT, A. (1973): Dictionnaire des symboles. Paris : Seghers.
CIRLOT, J.E. (2001): A dictionary of symbols. London: Routlege & Kegan Ltd.
COOPER, J.C. (1998): Zwierzęta symboliczne i mityczne, Poznań: Rebis.
DURAND, G. (2002): Potęga świata wyobrażeń, czyli archetypologia według Gilberta Duranda.
K. Falicka (red.). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej.
ELIADE, M. (2002): Od Zalmoxisa do Czyngis-Chana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
KOPALIŃSKI, W. (1990): Słownik symboli. Warszawa: Wiedza Powszechna.
KOWALSKI, P. (1998): Leksykon znaki świata. Omen, przesąd, znaczenie. Warszawa – Wrocław: Wydawnictwo Naukowe PWN.
RUDWIN, M. (1999): Diabeł w legendzie i literaturze. Kraków: Znak.
SASU, A. (2011): Dragostea și vântul. Glose la Memoriile lui Valeriu Anania. Cluj-Napoca: EIKON.
URL: http://www.comunism.ro/fisiere/cercetatori/cesereanu/cesereanureeduc.htm (31.10.2013).
URL: http://sfantulmunteathos.wordpress.com/2013/08/29/albinele-si-icoanele-dragostea-sfintiorpentru-
animale-si-dragostea-animalelor-pentru-sfinti/ (30.09.2013).
URL: http://www.signosemio.com/genette/narratologie.asp (30.10.2013).
VOICU-ARNĂUŢOIU, I.-R. (2009): Luptătorii din munți. Toma Arnăuțoiu. Grupul de la Nucșoara. București: Vremea.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).