Abstrakt
The linguistic description of possessives is controversial. In traditional grammar they are defined as carriers of the meaning of possession or belonging; however, this paper intends to prove that in many cases such a meaning does not appear, and therefore, the possessive semantics of adjectives and pronouns known as possessives is a myth. Moreover, this article’s aim is to show the importance of context in the interpretation of the real meaning of a possessive. in order to confirm these hypotheses, and given the scarcity of works concerning Portuguese possessives, studies on English, Spanish and Polish ones carried out by various authors have been analyzed. What is more, some data from Reference Corpus of Contemporary Portuguese (CRPC) have been examined. First of all, two different classifications of possessives are presented. Then, some cases of possessor deletion are shown, special attention being paid to the forms of expressing inalienable possession. After that, some structural characteristics of possessives are described, as well as their function as determiners. Finally, the paper shows the role that cultural and situational contexts play in the interpretation of the meaning of possessives.Bibliografia
Corpus de Referência do Português Contemporâneo http://alfclul.clul.ul.pt/CQPweb/ portugal. (Data de consulta:18.07.2012).
Demonte Violeta (1988): «El “artículo en lugar del posesivo” y el control de los sintagmas nominales». Nueva Revista de Filología Hispánica, El Colegio de México, 36/1: 89-108.
García Fajardo, Josefina (1991): «El significado de los determinantes españoles». Nueva Revista de Filología Hispánica, El Colegio de México, 39/2: 737-752.
Jodłowski, Stanisław (1973): Ogólnojęzykoznawcza charakterystyka zaimka. Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk: Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.
Karolak, Stanisław (2001): «Status rodzajnika w gramatyce o podstawach semantycznych». In Od semantyki do gramatyki. Warszawa: Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk, 337-360.
Kiklewicz, Aleksander (2012): Czwarte królestwo. Język a kontekst w dyskursach współczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Langacker, Ronald W. (1968): «Observations on French Possessives». Language, Linguistic Society of America, 44/1: 51-75.
Lopes, Óscar (1972): Gramática simbólica do português. Lisboa: Instituto Gulbenkian de Ciência, Centro de Investigação Pedagógica.
Mira Mateus, Maria Helena; Brito, Ana Maria; Duarte, Inês; Hub Faria, Isabel (2003): Gramática da Língua Portuguesa. Lisboa: Caminho.
Radelli, Bruna (1978): «Los posesivos en español». Nueva revista de filología hispánica, El Colegio de México, 27/2: 235-257.
Stavrou, Christopher (1973): «Portuguese Pronouns and Command Forms». Hispania, 56/1: 92-93.
Zribi-Hertz, Anne (1997): «On the Dual Nature of the “Possessive” Marker in Modern English». Journal of Linguistics, Cambridge University Press, 33/2: 511-537.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).