Abstrakt
The purpose of this article is to analyze the psychological stance of Sarnau, the main character of the novel "Ballad of Love in The Wind" of the Mozambican writer Paulina Chiziane. The writer describes the Mozambique of today, which is divided into tradition and modern life, ancestral and native way of life. The analysis of the novel shows that Paulina Chiziane breaks the stereotyped image of the woman by representing her as a being aware of her inferior social situation and as a being who intends to oppose the sexist and patriarchal society. Sarnau must face up to the cultural clash resulting from the encounter between the Western and African cultures. She lives in a polygamous family and has to find her place within this family and within the society. Chiziane’s protagonist tries to change her situation in order to find her identity as a women, mother and African wife.Bibliografia
Blumer, Herbert (1981): El Interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora, D.L.
Bourdieu, Pierre (1999): A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand.
Chabal, Patrick (1994): Vozes moçambicanas: literaturas e nacionalidade. Lisboa: Vega.
Chiziane, Paulina (1994): Balada de amor ao vento. Lisboa: Caminho.
Chiziane, Paulina (1999): Ventos do Apocalipse. Lisboa: Caminho.
Chiziane, Paulina (2002): Niketche. Uma história de poligamia. Lisboa: Caminho.
Dangarembga, Tsitsi (1999): Las cuatro mujeres que amé. Barcelona: Ediciones Branco.
Díaz, Narbona Inmaculada; Aragón, Varo Asunción (2005): Otras mujeres, otras literaturas. Madrid: Ediciones Zanzibar.
Egejuru, Phanuel Akubueze; Katrak, Ketu H., org. (1997): Nwanyibu. Womanbeing and African Literature. Trenton: Africa World Press.
Emecheta, Buchi (2004): Las delicias de la maternidad. Madrid: Zanzibar
Erikson, Erik H. (1972): Sociedad y adolescencia. Madrid: Ed. Siglo XXI.
Festinger, Leon (1980): Retrospection on social psychology. Nova Iorque: Oxford University Press.
Goffman, Erving (1971): La Presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorratu.
Kuoh-Moukoury, Thérèse (1995): Rencontres essentielles. Paris: Harmattan.
Laban, Michel (1998): Moçambique: encontro com escritores. Porto: Fund. Eng. António de Almeida, 3 vols.
Mead, George Herbert (1982): Espíritu, persona y sociedad: Desde el punto de vista del conductismo social. Buenos Aires: Paidós.
Ngcobo, Lauretta (1990): And They Didn’t Die. Londres: Virago. Oesters, Christoph (2005): Figuras do Outro: identidades pós-coloniais no romance moçambicano contemporâneo. Utrecht: University of Utrecht.
Wenke, Adam “Género e riqueza no Moçambique rural”, disponível em: URL: www.mol.co.mz/notmoc/1996/76e.html. Acesso em 02.XI. 2012.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).