Abstrakt
The main objective of the article is to analyze the socio-political situation and the other factors determining the development of music types such as Fado and Copla during the dictatorship times in Spain and Portugal. These genres were used for the political and propaganda purposes. Many artists like for example Lola Flores or Amália Rodrigues have become famous exactly during the regime times, however, their real success can be measured with the arrival of democracy. Copla which represents the image of Franco’s Spain has been replaced by some new music genres and it has never been reborn as it had happened in the case of Fado. This Portuguese music genre was a subject of changes starting from 60’s. Significant modifications have been done in both: lyrics and accompaniment; Fado survived the anti-Fado period (1974-1975) and from the 90’s until present experiences an ongoing rebirth. Studies on Fado’s and Copla’s popularity may also prove to be crucial in understanding the phenomenon of transculturalism. All the factors that boosted the process of internationalization of this music in the twenty-first century should become an object of a multifaceted analysis.Bibliografia
Boyero Gómez, Pilar (2002): La copla: recuperación de un Patrimonio común. 1.ª parte. URL:http://ab.dip-caceres.org/alcantara/alcantara_online/57/57_002a.htm (14 de maio 2012).
Fromm, Erich (1947): El miedo a la Libertad. Barcelona: Paidós.
García Garzón, Juan Ignacio (2002): Lola Flores. El volcán y la brisa. (2a ed.) Biografías vivas ABC, 24. Madrid: Folio.
Herrero, Fernando (1984): «Folklore y cultura». Revista de Folklore 37: 26-30.
Huici Módenes, Norman Adrián (1996): Estrategias de la persuasión. Mito y propaganda. Sevilla: Alfar.
Llorente Hernández, Angel (1995): Arte e ideología en el franquismo (1936-1951). Madrid: Visor.
Mattoso, José (dir.) (1998): História de Portugal, vol. VII . Lisboa: Estampa.
Muñiz Velázquez, José Antonio (1998): «La música en el sistema propagandístico franquista». Historia y Comunicación Social 3: 343-363.
Silveira, Jorge Ferdando (1999): Escrever a casa portuguesa. Belo Horizonte: UFMG.
Stair sainty, Guy (1997): La Real y Americana Orden de Isabel La Católica. URL: http://www.chivalricorders.org/orders/spanish/isabcatl.htm (19 de maio 2012).
Sucena, Eduardo (2008): Lisboa, o Fado e os Fadistas. Lisboa: Nova Vega.
Vázquez Montalbán, Manuel (1972): Introducción a cancionero general. URL: http://www.vespito.net/mvm/intcanc.html (19 de março 2012).
Vieira Nery, Rui (2004): Para uma História do Fado. Lisboa: Público, Corda Seca.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).