Abstrakt
In the article we study two visions of the city. A “classical” and allegorical one is included in Christine de Pizan’s well-known oeuvre, Le Livre de la Cité des Dames (1404/1405). We compare it to a biographically conditioned construction from the essays "Digues que m’estimes encara que sigui mentida" (1991) by the Catalan writer Montserrat Roig. The key factor in our analysis is the chronotope structure and the relationship between the image of the city and the writing act. We note a number of similarities between the two visions, some of them stemming from the identity and the social and cultural situation of the feminine subject, but also point out some differences, as those determined by the historical context of both texts and their literary genres.Bibliografia
Dulac, Liliane (2008): « De l’arbre au jardin, de la pastorale à la politique : quelques transpositions métaphoriques et allégoriques chez Christine Pizan ». In: Liliane Dulac et al. [ed.], Desireuse de plus avant enquerre... Actes du VIe Colloque international sur Christine de Pizan (Paris, 20-24 juillet 2006). París: Honoré Champion, 191-208.
Dupláa, Cristina (1996): La voz testimonial en Montserrat Roig. Estudio cultural de los textos. Barcelona: Icaria.
Godayol, Pilar (2012): “La ciutat de les dames i Terra d’elles: dues utopies feministes en català”. Quaderns 19: 169-182.
Łuczak, Barbara (2004): “Mirant l’Eixample, tot eixamplant la mirada: apuntes sobre la mirada urbana en las letras catalanas contemporáneas”. In: Roland Spiller y Yvette Sánchez [ed.], La poética de la mirada. Madrid: Visor Libros, 155-165.
Picornell Belenguer, Mercè (2002): Discursos testimonials en la literatura catalana recent (Montserrat Roig i Teresa Pàmies). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat. 19 Abordé este tema en Łuczak (2004: 158).
Pizán, Cristina de (1986): Le Livre de la Cité des Dames, trad. (al francés moderno) Éric Hicks y Thérèse Moreau. París: Stock.
Pizán, Cristina de (1990): La Ciutat de les Dames, trad. Mercè Otero i Vidal. Barcelona: Edicions de l’Eixample.
Pizán, Cristina de (1995): La Ciudad de las Damas, trad. Marie-José Lemarchand. Madrid: Siruela.
Pizán, Cristina de (2006): Le Libre des trois Vertus. In: Danielle Regnier-Bohler, Voix de femmes au Moyen Âge.
Savoir, mystique, poésie, amour, sorcellerie. XIIe à XVe siècle, trad. (al francés moderno) Liliane Dulac. París: Lafont, 541-698.
Pollock, Griselda (1988): Vision and Difference. Feminity, Feminism and Histories of Art. Londres — Nueva York: Routledge.
Roig, Montserrat (1991): Digues que m’estimes encara que sigui mentida. Sobre el plaer solitari d’escriure i el vici compartit de llegir. Barcelona: Edicions 62.
Roig, Montserrat (1992): Un pensament de sal, un pessic de pebre. Dietari obert 1990-1991. Barcelona: Edicions 62.
Wolff, Janet (1985): “The Invisible Flâneuse: Women and the Literature of Modernity”. Theory, Culture and Society 2, 3: 37-48.
Zhang, Xiangyun (2004): « L’idée de ”deux cités”. L’influence de saint Augustin sur Christine de Pizan ». Cahier de recherches médiévales et humanistes, 11 (spécial): 121-132. URL: http://crm.revues.org/2082 (consulta: 6.04.2013).
Zimmermann, Margarete (2002): « Christine de Pizan ou la memoria au féminin ». In: Angus J. Kennedy et al. [ed.], Contexts and Continuities. Proceedings of the IVth International Colloquium on Christine de Pizan (Glasgow 21-27 July 2000), published in honour of Liliane Dulac, vol. III. Glasgow: University of Glasgow Press, 919-930.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).