Abstrakt
The objective of this paper is to present the role of metaphors in the acquisition of language and then to examine thoroughly the possibility of their usage in the development of communicative and intercultural skills, that are at the centre of foreign language acquisition. Our refl ection originated in the observation of students’ work during the creative workshop offered to students in the second year of Romance Philology. This course builds on the «creativity training» proposed by Nęcka, whose purpose is the activation of mental processes and the development of conceptual categories through metaphors (used both as a means and as an outcome). This notion is based on research in cognitive psychology. After an overview of the different approaches to metaphors, we try to defi ne their relationship with the acquisition of the mother tongue. We then propose some possible usage of metaphors taking as illustration the activities implemented during our workshop whose originality is to integrate the activities proposed by Nęcka in a task-oriented approach to teaching French as a foreign language. Finally, we conclude our refl ection on the benefi ts, limitations and possible obstacles to their implementation during a course as well as some suggestions likely to optimize the objectives.Bibliografia
Barker, Philip (2000): Metafory w psychoterapii. Gdańsk : GWP.
Bruner, Jérôme Seymour (1987): Comment les enfants apprennent à parler. Paris : Retz. In : Frédéric François (1993): Pratiques de l’oral – Dialogue, jeu et variations des figures du sens. Paris : Éditions Nathan, pp. 63-64, 68.
Cormanski, Alex (2005): Techniques dramatiques – activités d’expression orale. Paris : Hachette.
François, Frédéric (1993): Pratiques de l’oral – Dialogue, jeu et variations des figures du sens. Paris : Éditions Nathan.
Lakoff , george, Johnson, Mark (1988): Metafory w naszym życiu. Warszawa : Państwowy Instytut Wydawniczy.
Muszyńska, Małgorzata (1999): Metafory w edukacji prymarnej. Toruń: UMK.
Nęcka, Edward, Orzechowski, Jarosław, Słabosz, Aleksandra, Szymura, Błażej (2008): Trening twórczości. Gdańsk : GWP.
Nęcka, Edward (2003): Psychologia twórczości. Gdańsk : GWP.
Piaget, Jean (1945): La formation du symbole chez l’enfant. Delachaux et Nestlé, 1945. In : Frédéric François (1993): Pratiques de l’oral – Dialogue, jeu et variations des figures du sens. Paris : Éditions Nathan, pp. 60.
Reddy, Michael, J. (1983): Semantyczne ujęcia metafory, « Pamiętnik literacki ». In : Marta Szymańska (2012) : Metafory w twórczych wypowiedziach pisemnych uczniów. Kraków : WNUP, pp. 13.
Richards, Ivor Armstrong (1936): La philosophie de la Rhétorique. Grande Bretagne : Oxford.
Winnicot, Donalds Woods (1971-1975): Jeu et réalité, l’espace potentiel. Gallimard. In: Frédéric François, (1993): Pratiques de l’oral – Dialogue, jeu et variations des figures du sens. Paris :Éditions Nathan, pp. 67-68, 71.
Sources Électroniques
Source électronique 1 :
Aristote (1952): Poétique. Paris : Les Belles-Lettres. In : Bernicot, Josie (1981). « L’étude expérimentale des métaphores ». L’année psychologique. Vol. 81, nº2. pp. 465-483. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/psy_00035033_1981_num_81_2_28388.Consulté le 8 mars 2014.
Source électronique 2 :
Black, Max (1954-1955): « Metaphor »: Proceedings of the Aristotelian Society, New Series, Vol. 55: 273-294. https://www.academia.edu/3077841/Max_Black__La_metaphore_5_traduction_francaise. Consulté le 8 mars 2014.
Source électronique 3 :
Bréal, Michel (1899): Essai de sémantique. Paris : Hachette. In: Bernicot, Josie (1981). « L’étude expérimentale des métaphores». L’année psychologique. Vol. 81, nº2. pp. 465-483. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/psy_00035033_1981_num_81_2_28388.Consulté le 8 mars 2014.
Source électronique 4 :
Bernicot, Josie (1981): « L’étude expérimentale des métaphores». In : L’année psychologique. Vol. 81, nº 2. pp. 465-483. http://www.persee.fr/web/revues/home/prescript/article/psy_0003-5033_1981_num_81_2_28388. Consulté le 8 mars 2014.
Source électronique 5 :
Dilks, Charlotte (2011), « Approches théoriques : la métaphore, la sémantique interprétative et la sémantique cognitive », Vol. XVI – n°2 (2011). Coordonné par Céline Poudat. http://www.revue-texto.net/index.php?id=2857. Consulté le 8 mars 2014.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).