Les stratégies rédactionnelles face aux défis d’interprétation d’un débat radiodiffusé

Main Article Content

Bernadeta Wojciechowska
Joanna Górecka
Elisabeth Richard
Marie-Claire Le Bot

Abstrakt

The research presented in the paper is a part of the project carried out at the Institute of Romance Languages and Literatures at the University of Adam Mickiewicz in Poznań. The research aims at determining the underdeveloped areas of advanced learners’ listening skills. The ultimate objective of our research is the development of discursive approach toward teaching and learning (Górecka, Wilczyńska, Wojciechowska in press). The study focuses on analyzing writing strategies used by students in the task of summarizing the chosen sequences of media debates in the radio program Le téléphone sonne. We claim that the way the students formulate their answers can reveal, to some extent, the diffi culties they encounter in analyzing and synthetizing oral discourse. The analysis of students’ writing strategies may contribute to the elaboration of pre-task instructions and evaluation techniques, which may result in a better approach to the development of listening skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Dział
Artykuły naukowe

Referencje

  1. Allen, Nancy (2012): Enseigner explicitement des métastratégies interprétatives en didactique de l’oral et de la lecture au deuxième cycle du secondaire avec l’album pour la jeunesse. Mémoire présenté comme exigence partielle de la maîtrise en didactique des langues. http://www.archipel.uqam.ca/5062/1/M12655.pdf. (La date du dernier accès: 10.04.2014).
  2. Buckingham, David (2003): Media education; literacy, learning and contemporary culture. Cambridge: CUP.
  3. Bronckart, Jean-Paul (1996): « L’acquisition des discours. Le point de vue de l’interactionnisme socio-discursif ». Le Français dans le Monde. Le discours : enjeux et perspectives, 55-64.
  4. Coste, Daniel; North, Brian; Sheil, Joe; Trim, Jim. (2001): Cadre européen commun de référencespour les langues. Conseil de l’Europe.
  5. Dolz, Joaquim; Schneuwly, Bernard (1998): Pour un enseignement de l’oral : initiation aux genres formels de l’oral. Paris : ESF Editeur.
  6. Duszak, Anna (1998), Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN.
  7. Górecka, Joanna; Wilczyńska, Weronika; Wojciechowska, Bernadeta (sous presse): « Developing second language oral competence through an integrated discursive approach: The conceptual framework of the project and the pilot study results ». In : Mirosław Pawlak, Ewa
  8. Waniek-Klimczak (éd.), Theoretical, empirical and pedagogic perspectives on teaching, learning and assessing speaking skills in a second language.
  9. Górecka, Joanna; Wojciechowska, Bernadeta (2013): « Rozwijanie rozumienia publicystycznych audycji radiowych na poziomie zaawansowanym: specyfika etapu poprzedzającego słuchanie ». Neofilolog 40 /1: 59-78.
  10. Grzmil-Tylutki, Halina (2007): Gatunek w świetle francuskiej teorii dyskursu. Kraków : Universitas.
  11. Richard, Elisabeth; Wojciechowska, Bernadeta; Le Bot, Marie-Claude; Wilczyńska, Weronika; Górecka, Joanna; Bourvon, Marie-Françoise (sous presse): « Les débats radiophoniques : quelles stratégies d’écoute pour le niveau avancé ? ». In : Claire Martinot, Anne Pegaz
  12. Paquet (éds.), Innovations didactiques en français langue étrangère. Paris : CRL éditions.
  13. Wilczyńska, Weronika; Wojciechowska, Bernadeta (2013): « Świadomość gatunku dyskusja a rozumienie obcojęzycznych audycji radiowych ». In : Paweł Nowakowski, Krzysztof Stroiński, Michał Szczyszek (éds.), Poznańskie Spotkania Językoznawcze. Poznań : Wydawnictwo PTPN.
  14. Zaśko-Zielińska, Monika (2002): Przez okno świadomości. Gatunki mowy w świadomości użytkowników języka. Wrocław : Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  15. Wojciechowska, Bernadeta; Górecka, Joanna (sous presse): « Uwzględnienie procesów współkonstruowania
  16. znaczeń w zadaniach słuchania dyskusji radiowej : warunki sukcesu a trudności osób uczących się na poziomie B2/C1 ».