Abstrakt
The article shows the importance of a tale “Breughel à l’Yser” in the context of the Franz Hellens’ identity transformation which takes place during the First World War. On the one hand, in his tale Hellens refers by different means to the Breughel’s oeuvre continuing in that way the myth of Belgian writer perceived as a heir of the Flemish painters. On the other hand, via the landscape, the typical element of the Flemish master’s style, the writer introduces the elements of fantasy into a realistic description of a battlefield, creating in that way his own aesthetics of “fantastique reel” (fantastic reality). Thus, this tale enables to examine how Hellens passes fluently from the “inherited identity” to the mature writer’s identity.
Bibliografia
Baie, E. (1938). « Breughel. Le poète des Gueux » in Le siècle des gueux: histoire de la sensibilité flamande sous la Renaissance (T. III) (pp. 285-448). Bruxelles : Nouvelle Société d’Éditions.
Benjamin, W. (2000). « Sur le concept de l’histoire » in W. Benjamin, Oeuvres III (pp. 427-443), Paris : Gallimard.
Carr, D. (1988). « Epistémologie et ontologie du récit », in J. Greisch, R. Kearney, Paul Ricoeur. Les Métamorphoses de la raison herméneutique. Colloque de Cerisy-la-Salle (pp. 205-214). Paris : Cerf.
Claessens, B., Rousseau, J. (1969). Notre Bruegel, Anvers : Fonds Mercator.
Denis, B., Klinkenberg, J.-M. (2005). La littérature belge. Précis d’histoire sociale. Bruxelles : Labor.
Frickx, R. (1992). Franz Hellens ou Le Temps dépassé. Bruxelles : Palais des Académies.
Hellens, F. (1923). Réalités fantastiques. Bruxelles : Disque vert.
Hellens, F. (1958). Documents secrets : histoire sentimentale de mes livres et de quelques amitiés. Paris : Éditions Albin Michel.
Hellens, F. (1967). Le Fantastique réel. Amiens : Éditons Sodi.
Hellens, F. (1992). Un balcon sur l’Europe. Bruxelles : Labor.
Nahon, V. (2009). « Les Documents secrets ou la construction d’une image de soi : Franz Hellens et l’identité de l’écrivain-peintre », Textyles, 35, 115-130, http://textyles.revues.org/188.
Nancy, J.-L.(2003). « Paysage avec dépaysement » in Au fond des images (pp. 101-120). Paris : Galilée.
Quaghebeur, M. (1998). Balises pour l’histoire des lettres belges. Bruxelles : Labor.
Van Mander, C. (1884). Le Livre des peintres. Vie des peintres flamands, hollandais et allemands, Paris : Librairie de l’art., consulté sur le site gallica fr.
Van Puyvelde, L. (1962). La peinture flamande au siècle de Breughel et de Bosch. Paris : Elsevier.
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).