Abstrakt
André Baillon, Georges Simenon, Eugene Savitzkaya and Jean-Philippe Toussaint: four Belgian novelists, while portraying precisely their time, ensure generally avoid the great History. They attach indeed to depict the everyday world of men, women and children of their time. But History sometimes appears suddenly and occupies a place unexpected. We try to see how, when and where.
Bibliografia
Aron, P. (2015). « Les illusions perdues d’André Baillon », in B.-O. Dozo, A. Glinoer, Textyles, 46, Figurations de la vie littéraire.
Assouline, P. (1996). Simenon, Paris : Gallimard, coll. « Folio ».
Baillon, A. (1929). La vie est quotidienne, Paris : Rieder, coll. « Les prosateurs contemporains ».
Baillon, A. (1989). « Traité de littérature » [1921], Textyles, 6, André Baillon le précurseur, 143.
Baillon, A. (2013). Le Chien-chien à sa mémère, Le Bouscat : Finitude, 2013.
Baillon, A., Lievens G. (2012-2014). « Correspondance mars 1912 – juin 1913. Ou le début laborieux d’un grand amour », établie et éditée par Frans Denissen, Les Nouveaux Cahiers André Baillon, 10-11, 9-73.
Bajomée, D. (2013). « Les chambres noires d’Elvis. Pour une lecture d’Un jeune homme trop gros d’Eugène Savitzkaya », in N. Gillain, P. Piret, Textyles, 43, L’écriture au prisme de la photographie, Bruxelles : Le Cri, 2013, 97-107.
Demoulin, L. (2011). « Le dispositif Célébration/Nouba », Textyles, 44, Eugène Savitzkaya : le corps des mots, Bruxelles : Samsa.
Denis, B., Dubois, J. (2003). « Introduction », in G. Simenon, Romans, tome I, Paris : Gallimard, coll. « Bibliothèque de La Pléiade », xxviii-xxxii.
Denissen, F. (2001). André Baillon. Le gigolo d’Irma Idéal, Bruxelles : Labor, coll. « Archives du futur ».
Gnocchi, M. C. (2015). « Je, neveu. Relecture d’une oeuvre dite “mineure” d’André Baillon », in P. Aron, L. Brogniez, Textyles, 47, Bruxelles, une géographie littéraire.
Grodent, M. (1995). « Lecture », in A. Baillon, Par fil spécial, Bruxelles : Labor, coll. « Espace nord ».
Guibert, H. (1982). « Une rencontre avec Eugène Savitzkaya », Minuit, 49.
Guibert, H., Savitzkaya, E. (2013). Lettres à Eugène. Correspondance 1977-1987, Paris : Gallimard.
Lemoine, S. (2015). Entre folie et lucidité, une analyse de l’ethos baillonnien. Étude de l’énonciation au sein de la correspondance amoureuse d’André Baillon, mémoire de master, Liège : Université de Liège.
Gnocchi, M. C. (2007). Le Parti pris des périphéries. Les « Prosateurs français contemporains » des éditions Rieder (1921-1939), Bruxelles : Le Cri/Ciel-ULB-Ulg.
Savitzkaya, E. (1999). Fou civil, Paris : Flohic.
Savitzkaya, E. (2005). Fou trop poli, Paris : Minuit.
Savitzkaya, E. (2007). Nouba, Liège : Yellow Now.
Savitzkaya, E. (2015). Fraudeur, Paris : Minuit.
Toussaint, J.-P. (1997). La Télévision, Paris : Minuit.
Trousson, R. (1988). « Postface au Pénitent exaspéré », in A. Baillon, La Dupe, Le Pénitent exaspéré, Bruxelles : Labor, coll. « Archives du futur ».
Licencja
- Autor oświadcza, że przysługują mu osobiste i majątkowe prawa autorskie do Utworu oraz że nie są one ograniczone w zakresie objętym niniejszą Umową, oraz że utwór jest dziełem oryginalnym i nie narusza majątkowych lub osobistych praw autorskich innych osób.
- Autor udziela Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji na korzystanie z Utworu bez ograniczeń terytorialnych i przez czas nieokreślony na następujących polach eksploatacji:
2.1. wytwarzanie określoną techniką egzemplarzy Utworu, w tym techniką drukarską, reprograficzną, zapisu magnetycznego oraz techniką cyfrową;
2.2. wprowadzanie do obrotu, użyczenie lub najem oryginału albo egzemplarzy Utworu;
2.3. publiczne wykonanie, wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, a także publiczne udostępnianie Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym;
2.4. włączenie Utworu w skład utworu zbiorowego;
2.5. wprowadzanie Utworu w postacie elektronicznej na platformy elektroniczne lub inne wprowadzanie Utworu w postaci elektronicznej do Internetu, Intranetu, Extranetu lub innej sieci;
2.6. rozpowszechnianie Utworu w postaci elektronicznej w Internecie, Intranecie, Extranetu lub innej sieci, w pracy zbiorowej jak również samodzielnie;
2.7. udostępnianie Utworu w wersji elektronicznej w taki sposób, by każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym, w szczególności za pośrednictwem Internetu, Intranetu, Extranetu lin innej sieci;
2.8. udostępnianie Utworu zgodnie z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons. - Autor zezwala Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na:
3.1. nieodpłatne korzystanie i rozporządzanie prawami do opracowań Utworu i tymi opracowaniami.
3.2. wysyłanie metadanych Utworu oraz Utworu do komercyjnych i niekomercyjnych baz danych indeksujących czasopisma. - Autor upoważnia i zobowiązuje Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu do udzielania osobom trzecim dalszych licencji (sublicencji) do Utworu oraz do innych materiałów, w tym utworów zależnych lub opracowań zawierających lub powstałych w oparciu o Utwór, przy czym postanowienia takich sublicencji będą tożsame z wzorcem licencji Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) lub innej wersji językowej tej licencji lub którejkolwiek późniejszej wersji tej licencji, opublikowanej przez organizację Creative Commons Tym samym uprawnia wszystkich zainteresowanych do korzystania z utworu wyłącznie w celach niekomercyjnych pod następującymi warunkami:
4.1. uznanie autorstwa czyli obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem informacji, o autorstwie tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, doi) oraz samej licencji;
4.2. na tych samych warunkach, wolno rozpowszechniać utwory zależne jedynie na licencji identycznej to tej, na jakiej udostępniono utwór oryginalny. - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jest zobowiązany do:
5.1. udostępniania Utworu w taki sposób, aby każdy mógł mieć do niego dostęp w miejscu i w czasie przez siebie wybranym bez ograniczeń technicznych;
5.2. poprawnego informowania osób, którym Utwór będzie udostępniany o udzielonych im sublicencjach w sposób umożliwiający odbiorcom zapoznanie się z nimi.
Pozostałe postanowienia
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).